رفتن به محتوای اصلی
x

تاريخچه :

اگر بر اساس يكي از تعريف هاي موجود، اخلاق پزشكي را مجموعه اي از بايدها و نبايدهاي كاركنان سلامت بدانيم؛ بررسي ها و بايسته هاي اخلاقي هيچ گاه از طبابت و زندگي بشري جدا نبوده است. در دانشكده پزشكي، همواره درس اخلاق و توصيه هاي اخلاقي همراه تدريس و آموزش رشته پزشكي ارائه مي شده است. از سال 1373 با تشكيل دفتري در معاونت فرهنگي دانشجويي وزارت متبوع، توجه ويژه اي به موضوع اخلاق پزشكي شد و تدريس اين واحد به سمت دقت بيشتر و نظام مند شدن پيش رفت. تا سال 1389 گروه پزشكي اجتماعي مسئوليت ارائه اين درس را برعهده داشت و در دانشكده پزشكي گروه مشخص و مجزائي به نام گروه اخلاق پزشكي وجود نداشت. در سال 1389 «گروه اخلاق پزشكي» با مديريت استاد خوش نام و با سابقه دانشكده پزشكي، استاد دكتر ابراهيم اسفندياري، متخصص آناتومي؛ در دانشكده پزشكي تشكيل شد اما هيچ عضو رسمي و دانش آموخته اي نداشت و تاكنون هم ندارد. از اين رو گروه به شكل مجازي و با استفاده از توان اساتيد علاقه ­مند ساير گروه­ها اداره مي شد. از همان سال يكي از دانشجويان PhD اخلاق پزشكي كشور به نام دکتر محسن رضائی آدریانی، با گروه شروع به همكاري نمود و ضمن استفاده از اساتيد علاقه­ مند دانشكده، براي هرچه بهتر ارائه شدن اين درس براي ارائه برخي از جلسات از توان و استعداد ديگر دانشگاه­هاي كشور هم استفاده گرديد. همزمان با پي گيري فراوان مدير گروه و به منظور ارتقاي كيفيت درس اخلاق پزشكي 2 واحدي دانشجويان پزشكي، با مصوبه شوراي آموزشي دانشگاه، تك درس 2 واحدي به سه قسمت و سه درس مجزا تقسيم شد: «5/0 واحد (مطالب مقدماتي و پايه) در دوره ICM، 1 واحد (موارد اخلاق كاربردي پزشكي) در دوره كارآموزي باليني و 5/0 واحد (باقيمانده مباحث و بررسي عملي كارورز از لحاظ رعايت اصول و قواعد اخلاق پزشكي) در دوره كارورزي».

از سال 1392 استاد خوش نام ديگري از دانشكده پزشكي، استاد دكتر بهزاد شمسی موركاني متخصص كودكان و نوزادان مديريت گروه را برعهده گرفت كه تاكنون ادامه دارد. در اين مدت پي گيري هاي فراوان براي تعيين طرح درس عملي در دوره كارورزي انجام شده و به لطف خداوند متعال آمادگي قابل قبول ارائه اين درس از اول مهرماه 1394 به وجود آمده است.

لازم به ذکر است از دیماه سال 1398 سرکار خانم دکتر ندا یاوری دانش آموخته این رشته تعهدات خود را رسماً در گروه شروع کردند و با توجه به ابلاغی که از طرف جناب آقای دکتر نعمت بخش رئیس محترم دانشکده پزشکی صادر گردید ایشان از اسفندماه 98 به عنوان معاون آموزشی گروه معرفی شدند.

اعضاء گروه:

اعضاء پیوسته: 2نفر

اعضاء وابسته: 13 نفر

کارمندان گروه: 1 نفر

کارآموزان: 120 نفر در هر ترم

کارورزان: 130-115 نفر در هر ورودی

دانشجویان کارشناسی ارشد و کارشناسی:

کارشناسی ارشد گردش خون: 6 نفر(یک ترم در میان)

کارشناسی زیست فناوری: 5 نفر (یک ترم در میان)

کارشناسی پرتوشناسی: 30-24 نفر (یک ترم در میان)

کارشناسی هوشبری: 30-24 نفر (یک ترم در میان)

شوراها و جلسات گروه:

هر دو هفته یک بار با حضور اعضا پیوسته و وابسته گروه تشکیل می گردد.