رفتن به محتوای اصلی
x

بسمه تعالي

 

 

فرم طرح دوره پیشنهادی برای

آماده‌سازي دروس­به صورت ترکیبی یا مجازی

 

 

مشخصات کلی درس

نام رشته: پزشکی                مقطع رشته: دکترا                 نام درس: روانشناسی سلامت

 

 

  • مشخصات استاد مسؤول:

نام

نام خانوادگي

رتبه

گروه

دانشگاه

شماره تماس

تلفن همراه

فاطمه

زرگر

دانشیار

روانشناسی سلامت

علوم پزشکی اصفهان

37928109

 

استاد مسؤول درس وظيفه نظارت بر روند درس و تكاليف دانشجويان و ارتباط با دانشجويان را بر عهده دارد.

 

 

 

 

اهداف و معرفي درس

 

1. معرفي مختصري در حدود 250 تا 300 كلمه در مورد اين درس بنویسید. دقت کنید معرفی موارد زیر را شامل شود:

كاربرد و ارتباط درس با رشته یا دوره

ارتباط و جایگاه سیستم یادگیری الکترونیکی در کنار برنامه حضوری

توضیح کلی شیوه کار شما و روند درس

توضیح در مورد نحوه ارائه درس در مواردی که بیش از یک مدرس دارد

انتظارات شما از دانشجویان (مواردی مانند به موقع پاسخ دادن به تکالیف، شرکت فعال در تعاملات و ....)

 

یکی از مباحث ضروری برای دانشجویان پزشکی آشنایی با مباحث روانشناسی به طور کلی و مرتبط با بیماری‌های جسمی است. روانشناسی سلامت شاخه‌ای از روانشناسی است که به مطالعه عوامل روانشناختی و اجتماعی- حمایتی در شکل‌گیری، تداوم و بهبود بیماری‌های جسمی می‌پردازد. با این وجود هر دانشجوی پزشکی باید از مباحث پایه که در روانشناسی مطرح است و به طبع در روانشناسی سلامت نیز کاربرد دارد، مطلع باشد. به دلیل حجم بالای مطالب، در این درس بخش‌هایی از مباحث روانشناختی مطرح است که از فصول منبع اصلی درس استفاده شده است. این مباحث عبارتند از: رشد، یادگیری و شرطی سازی، حافظه، هیجان، شخصیت، فشار روانی و سلامتی، روانشناسی نابهنجاری.

با توجه به تئوریک بودن مباحث این درس، استفاده از آموزش مجازی در شرایط پاندمی کوید-19 امکان‌پذیر است.

روش اصلی تدریس به شکل سخنرانی با استفاده از پاورپوینت می‌باشد. کلاسها به شکل حضوری برگزار خواهد شد و یا مطالب به شکل فایل صوتی (محتوای آفلاین) در سامانه نوید بارگذاری خواهد شد.

از دانشجویان انتظار می‌رود شرکت در کلاس، انجام به موقع تکالیف معرفی شده در سامانه نوید و مواردی مانند خودآرمونها را رعایت نمایند. تکالیف شامل پاسخ به سوالات از درس ارایه شده و ارایه یک مقاله در مورد "نقش عوامل روانشناختی بر یک بیماری جسمی" می‌باشد. نمره مقاله یک نمره از کل نمره امتحانی را به خود اختصاص خواهد داد. سایر تکالیف پاسخ دادن به سوالات مرتبط با درس صرفا به منظور بررسی میزان یادگیری، طرح شده و عدم پاسخ به آن نمره منفی دارد. آزمون این درس در مراحل میان ترم و پایان ترم برگزار خواهد شد. 3 فصل برای میان ترم و 4 فصل برای پایان ترم منظور خواهد شد. 

2.  اهداف درس را براي ارائه به دانشجويان در سامانه بنويسيد: (توجه داشته باشيد محتوايي كه به عنوان منبع آزمون به دانشجويان معرفي مي‌شود بايد اهداف درس را پوشش دهد و آزمون نهايي دانشجويان نيز بايد با اهداف درس مطابقت داشته باشد.)

 

1- آشنایی با مراحل رشد جسمی، شناختی، اجتماعی، هویت جنسی

2- آشنایی با قوانین یادگیری از دیدگاه رفتارگرایی، انواع شرطی سازی، روشهای تقویت و تنبیه

3- آشنایی با مراحل و ساختارهای حافظه، عوامل موثر بر حافظه، مشکلات حافظه و روشهای تقویت حافظه

4- آشنایی با مفهوم هیجان، عوامل تشکیل‌دهنده هیجان، عوامل دخیل در هیجان مانند تمرکز، نقش هیجان‌های مثبت و روانشاسی مثبت‌نگر، نقش عوامل فرهنگی در شکل‌گیری و بروز هیجان و روشهای تنظیم هیجانات

5- آشنایی با مفهوم شخصیت، نحوه شکل‌گیری شخصیت بر اساس دیدگاه‌های صفات، روانکاوی (تحلیلی)، رفتاری، شناختی و انسان‌گرایانه؛ آشنایی مقدماتی با آزمونهای روانشناختی

6- آشنایی با رشته روانشناسی سلامت و پزشکی روان‌تنی، عوامل روانشناختی موثر بر بیماری‌های جسمی مانند استرس و شخصیت، روشهای مدیریت استرس

7- آشنایی با بیماری‌های روانپزشکی مانند اختلالات سایکوتیک، اختلالات خلقی (اختلالات افسردگی و احتلالات دوقطبی)، اختلالات اضطرابی، اختلال وسواس- اجبار، بعضی اختلالات شخصیت، اختلال طیف اوتیسم

تعيين جز غيرحضوري درس

 

 

 

 

 

  1. درس شما به کدام یک از سه شيوه زیر ارائه خواهد شد:

ارائه اطلاعات كلي ضروري در چارچوب اين فرم، تبادل تكاليف و سایر تعاملات در كنار برگزاري كامل كلاس­ها و فعالیت های حضوري

 

ارائه اطلاعات كلي ضروري در چارچوب اين فرم و ارائه قسمتي از رئوس مطالب  به شيوه غيرحضوري در حد مجاز مصوب (این نوع ارائه برای درس­های واحدی غیربالینی کاربرد دارد. توجه نمایید که در این رویکرد قسمت­های مشخصی از محتوا در بخش حضوری پوشش داده نمی­شوند).

 

ارائه کاملا مجازی درس

 

 

 

منابع درسي دانشجويان

 

 

 

1. آيا كتاب خاصي براي معرفي به دانشجويان به عنوان منبع آزمون در نظر داريد؟     بلي               خير

در صورت وجود جدول زير را تكميل كنيد:

 

مشخصات کتاب شامل عنوان، نويسندگان،مترجمين، انتشارات، سال و نوبت چاپ

صفحات و  فصل‌هاي مشخص شده براي آزمون

 

زمینه روان شناسی اتکینسون و هیلگارد ویرایش 16

فصول 3، 7، 8، 11، 13، 14، 15

 

 

خودآزمون ها

 

  • خ

 

1. آیا برای درس خودآزمون در نظر گرفته­اید؟        بلي              خير

خودآزمون‌ها به صورت تست چهار گزینه ای خواهد بود.

 

 

 

 

تكاليف و پروژه‌هاي دانشجويان

 

 

 

  • تکالیف طول ترم
  • پروژه پایان ترم

شماره

عنوان تکلیف

شرح تکلیف

مهلت پاسخ دادن دانشجویان

مهلت فیدبک دادن مدرس

هدف از ارائه تکلیف

 

تکلیف اول کلاسی

با توجه به عناوین موضوعاتی که لیست آن به نماینده کلاس داده می‌شود، به گروه‌های 3 نفره تقسیم شوید. هر گروه یک عنوان را انتخاب کند مثلا نقش عوامل روانشناختی بر بیماری عروق کرونر. با نماینده هماهنگ کنید تا عناوین تکراری نباشد. هریک از 3 نفر گروه به بخشی از مطالب می پردازد بدین صورت که نفر اول به معرفی آن بیماری، علایم و شیوع، بار ژنتیکی و میزان بار اقتصادی آن بیماری می‌پردازد. نفر دوم به نقش عوامل روانشناختی از جمله استرس، همزمانی آن با اختلالات خلقی و سایر اختلالات روانی می‌پردازد و نفر سوم به تاثیر عوامل روانی- حمایتی- اجتماعی و معنوی در بهبود یا مدیریت آن بیماری می‌پردازد. لطفا توجه داشته باشید قرار نیست یک مقاله از قبل نوشته شده را کپی کنید. مطالب باید با استفاده از مطالعه چندین مقاله، کتاب یا رفرنس نوشته شود و مشخص شود هریک چه قسمت هایی را سرچ و نگارش کرده است. در آخر مقاله هم منابع مورد استفاده نوشته شود.

 

 

مطالعه و آشنایی با نقش عوامل روانشناختی بر بیماریهای جسمی

 

 

سایر تکالیف

بر اساس فصول تدریس شده در طول ترم ارائه می گردد

 

 

 

1. آیا برای درس خود پروژه پایان ترم در نظر گرفته­اید؟      بلي             خير

 

 

 

 

ارزشيابي دانشجويان

 

 

 

شيوه ارزشیابی دانشجو (اجزا و بارم بندی مانند پاسخ به تکالیف، آزمون نهایی، خودآزمونها و ...) چگونه است؟ در مورد آزمون نهایی در صورت وجود هم توضیح دهید.

مقاله "نقش عوامل روانشناختی بر یک بیماری جسمی" یک نمره از کل نمره امتحانی را به خود اختصاص خواهد داد. سایر تکالیف پاسخ دادن به سوالات مرتبط با درس صرفا به منظور بررسی میزان یادگیری، طرح شده و عدم پاسخ به آن نمره منفی دارد. آزمون این درس در مراحل میان ترم و پایان ترم برگزار خواهد شد. 3 فصل برای میان ترم و 4 فصل برای پایان ترم منظور خواهد شد.  نمره میان ترم 8 نمره و نمره پایان ترم 10 نمره از نمره کل را به خود اختصاص خواهد داد و یک نمره دیگر مربوط به شرکت در کلاس آنلاین و انجام به موقع تکالیف و خودآزمونها است.

 

 

 

 

 

 

بسمه تعالی

دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني استان اصفهان

طرح دوره درس های مجازی- حضوری

نيمسال اول 1403-1402

نام درس: مبانی روانشناسی                                              نیمسال اول 1403-1402

دانشکده : پزشکی                                                                          گروه آموزشی: روانشناسی سلامت

نام وشماره درس : مبانی روانشناسی  118405        رشته و مقطع تحصیلی: داروسازی دکتری حرفه ای

تعداد و نوع واحد: 2 واحد نظری                                                                  پیشنیاز-

نام مسئول درس: دکتر امراله ابراهیمی                     آدرس دفتر: دانشکده پزشکی ساختمان شماره3طبقه3

آدرس ایمیل:a_ ebrahimi@med.mui.ac.ir 

amrollahebi@gmail.com                   

هدف کلی درس:  هدف کلی درس مبانی روانشناسی، آشنایی دانشجویان داروسازی با مفاهیم اصول پایه ای  روانشناسی ،  رویکردها مختلف به روان شناسی، نقش عوامل بیولوژی، روانشناختی و اجتماعی( مدل زیستی-روانشناختی، اجتماعی-bio-psychosocial model) در شکل گیری رفتار(سالم  و پاتولوژیک) ، آسیب شناسی روانی.

اهداف رفتاری:

در پایان این درس انتظار می رود فراگیران بتوانند:

1-ماهیت روان شناسی را از طریق مقایسه رویکردهای زیستی، رفتاری، شناختی، روانکاوی و پدیدارشناختی  بیان کند.

2- روش های پژوهش در روانشناسی را مقایسه نماید.

3- عوامل موثر بررشد روانشناختی را بیان کند

4-مراحل رشد شناختی، اجتماعی و اخلاقی را توضیح دهد

5-ویژگی های روانشناختی در هر مرحله رشد را بیان کند

6-روش های مختلف یادگیری را بیان و مقایسه کند

7- سازوکارهای شرطی سازی کلاسیک، عاملی و یادگیری های پیچیده  رابیان کند

8- کاربرد های بالینی شیوه های یادگیری را  با مثال از موارد عادی و بیماری بیان کند

9-ویژگی های رویداد های تنش زا را توصیف کند

10-واکنش های روانشناختی و فیزیولوژی به فشار روانی(استرسور) را ذکر کند

11- نقش استرس بر شکل گیری، تداوم  اختلالات روان تنی را بیان کند

12-تاثیر فشار روانی بر سلامت جسمی را توصیف کند

13 میانجی های پاسخ به تنش روانی( دیدگاه روانکاوی ، رفتاری، شناختی، و الگوهای شخصیت) را مقایسه کند

14-مکانیسم های دفاعی و شیوه های مقابله با استرس را توضیح دهد.

15- شیوه های مداخله در تنش های روانی را توضیح دهد.

16- مهارت های ارتباطی  با بیمار توضیح دهند.

17- طبقه بندی و علائم اختلالات شخصیت را بیان کنند

18- اختلالات شایع روانی را توصیف کند(علائم و ملاک های تشخیصی)

منابع اصلی درس:

1-      زمینه روانشناسی هیلگارد،نوشته اتکینسون و همکاران(2000)، ترجمه محمد نقی براهنی و همکاران1386،ا نتشارات رشد، تهران. فصول 1، 3، 7 و 14

2- فایل های ارسالی در سامانه نوید

4- فصول معرفی شده از کتاب خلاصه روان پزشکی: تالیف کاپلان و سادوک ترجمه فرزین رضائی 2015

روش تدریس(  حضوری  ):

بصورت سخنرانی همراه با ارائه اسلاید و  بحث متقابل

وظایف فراگیران ( در جلسات حضوری):

  1. حضور فعال در کلاس(عدم غیبت  و  مشارکت در بحث )
  2. آمادگی قبلی برای جلسه مطابق با طرح درس
  1. مطالعه مطالب جلسه قبل
  2. طرح سوال از استاد و مشارکت در بحث، پاسخ به سوالات استاد
  3. جستجوی مطالب روانشناختی در سایر منابع منجمله سایت های روان شناختی و طرح در کلاس
  4. رعایت اخلاق و احترام به سایر دانشجویان و استاد
  5. مطالعه دقیق فصول تعیین شده برای امتحان پایان میان ترم و پایان ترم

ب) از طریق سامانه نوید:

1-مطالعه فایل ها ارسالی در زمان مقرر

2-انجام تکالیف خواسته شده در بازه زمانی تعیین شده

3-مشارکت در گفتگو ها و طرح سوال و موضوع

4-توجه جدی به پیام ها  و انجام وظایف خواسته شده

قوانین و مقررات ( در جلسات حضوری):

1-غیبت بیش از حد مجاز  در کلاس های حضوری موجب محرومیت از امتحان است.

2-پاسخ به سوالات بصورت شفاهی یا پیام امتیاز محسوب شده در نمره موثر است

3-در هنگام تدریس استاد و طرح سوال دانشجو باید آماده پاسگویی باشد.

ب) فعالیت در سامانه:

1-مطالعه و انجام تکالیف خواسته شده در بازه زمانی مقرر انجام شود و تکالیف بعد از زمان تعیین شده پذیرفته نیست.

2- مطالعه فایل های ارسالی و مشارکت در گفتگو ها همراه با مطالعات روانشناختی امتیاز محسوب شده و در نمره موثر است.

مطالعه فایل های ارسالی چک می شود و عدم فعالیت در طول ترم  در نمره تاثیر منفی دارد.

 

 

نحوه ارزشیابی دانشجو و باروم مربوط به هر ارزشیابی:

ردیف

فعالیت

نمره از 20

1

انجام تکالیف در زمان مقرر

1

2

آزمون های کلاس

1

3

امتحان میان ترم

6

4

امتحان پایان ترم

12

 

  • در صورت انتخاب جلسه به صورت آفلاین بارگزاری محتوای چند رسانه ایی جهت جلسه به عنوان استاندارد پایه محسوب میگردد و استاد درس می تواند علاوه بر آن از ماژول های جلسات آفلاین نیزاستفاده نماید بنابراین می توانید نسبت به علامت گذاری بخش ماژول جلسات آفلاین در ستون مربوطه اقدام نمایید
  • در صورت انتخاب جلسه به صورت آنلاین ضروری است ساعت پیشنهادی جلسه در بازه 8 الی 20 با فواصل 2 ساعت انتخاب شوند به عنوان مثال ساعت 16-14

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  •  

جدول زمان بندی ارائه برنامه درس

رديف

تاريخ

عنوان جلسه

نوع جلسه

ماژول جلسات آفلاین

ساعت برگزاری جلسه حضوری

1

3/7/1402

معرفی روانشناسی و جایگاه آن علوم پزشکی

آنلاین

حضوری

تکلیف

آزمون

گفتگو

16-14

2

10/7/1402

رویکرد های زیستی، رفتاری و و شناختی به روانشناسی

آنلاین

حضوری

تکلیف

آزمون

گفتگو

16-14

3

17/7/1402

تعطیل رسمی

آنلاین

حضوری

تکلیف

آزمون

گفتگو

16-14

4

24/7/1402

رویکرد  روانکاوی و پدیدار شناختی به روانشناسی و معرفی حوزه های تخصصی روانشناسی

آنلاین

حضوری

تکلیف

آزمون

گفتگو

16-14

5

1/8/1402

اصول کلی رشد روانشناختی

آنلاین

حضوری

تکلیف

آزمون

گفتگو

16-14

6

8/8/1402

رشد شناختی: دیدگاه پیاژه و مراحل رشد هوش

آنلاین

حضوری

تکلیف

آزمون

گفتگو

16-14

7

15/8/1402

رشد اخلاقی و مراحل آن، رشد اجتماعی و شخصت و رشد در مرحله نوجوانی

آنلاین

حضوری

تکلیف

آزمون

گفتگو

16-14

8

22/8/1402

اصول کلی یادگیری: شرطی سازی کلاسیک

آنلاین

حضوری

تکلیف

آزمون

گفتگو

16-14

9

29/8/402

شرطی سازی عاملی و کاربردهای کلینیکی، یادگیری پیچیده

 

 

آنلاین

حضوری

تکلیف

آزمون

گفتگو

16-14

10

6/9/402

استرس و عوامل موثر بر شدت استرس

آنلاین

حضوری

تکلیف

آزمون

گفتگو

16-14

11

13/9/402

فشار روانی و سلامت روان، میانجی های فشار روانی: دیدگاه های روانکاوی، شناختی و رفتاری

آنلاین

حضوری

تکلیف

آزمون

گفتگو

16-14

12

20/9/402

اختلال سوگ و مدیریت آن

آنلاین

حضوری

تکلیف

آزمون

گفتگو

16-14

13

27/10/402

مکانیسم های دفاعی روان، شیوه  های مقابله با استرس

آنلاین

حضوری

تکلیف

آزمون

گفتگو

16-14

14

4/10/402

طبقه بندی اختلالات شخصیت

آنلاین

حضوری

تکلیف

آزمون

گفتگو

16-14

15

11/10/402

تعطیل رسمی

آنلاین

حضوری

تکلیف

آزمون

گفتگو

16-14

16

18/10/402

رابطه پزشک و بیمار و نقش Mentalization

آنلاین

حضوری

تکلیف

آزمون

گفتگو

16-14

تاريخ امتحان پايان ترم: بر اساس تقویم آموزش دانشگاه                                                                    

ساير تذکرهای مهم برای دانشجويان: