طرح دوره بالینی یا course plan
سال تحصیلی:1402-1403 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
گروه آموزشی:طب اورژانس |
دوره: دستیاری تخصصی طب اورژانس |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نام درس:دستیاری تخصصی طب اورژانس |
شماره درس : |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نام مسوول دوره:دکتر سیدحامد خواجه باشی |
مکان برگزاری دوره:مراکز آموزشی درمانی الزهرا(س) و آیت اله کاشانی |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شروع و پایان دوره: |
طول دوره:سه سال |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آدرس دفتر گروه: مرکز آموزشی درمانی الزهرا(س) زیرزمین ورودی سه دفتر گروه طب اورژانس |
تلفن دفتر گروه:36202085 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ساعت و روزهای تماس با مسوول دوره: هرروز در ساعات اداری |
Email:idem@med.mui.ac.ir |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
هدف کلی دوره: تربیت پزشک متخصص کارآمد تا با استفاده از امکانات تشخیصی درمانی موجود راهگشای بیماران مربوطه باشد. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اهداف اختصاصی دوره: انتظار مي رود دانش آموختگان رشته طب اورژانس در پايان دوره قادر باشند اقدامات زير را انجام دهند: 1- ارزيابي، احياء، تثبيت ، تشخيص و مراقبت از بيماران اورژانس 2- پيگيري مناسب بيماران در بخش اورژانس وسيستم ترخيص يا ارجاع بيماران در صورت لزوم 3- مديريت بخش اورژانس در بيمارستان وسيستم پيش بيمارستاني 4- برنامه ريزي و آموزش به منظور كسب آمادگي براي مقابله با حوادث غيرمترقبه و نيز مديريت و مشاركت در پاسخ به آنها جهت ارائه مراقبتهاي پيش بيمارستاني 5- مشاركت در آموزش سرويسهاي پزشكي اورژانس پیش بیمارستانی 6- مشاركت در امر آموزش هاي عمومي جهت جلوگيري از بروز و كاهش صدمات ناشي از حوادث و فوريتهاي پزشكي 7-شركت درساير امور اجرايي، آموزشي ، و پژوهشي مرتبط با رشته |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
برنامه كلاس هاي دستیاران طب اورژانس در سال تحصیلی 1402-1403 زمان برگزاری: سه شنبه هر هفته ساعت 9 لغایت 13 محل برگزاری: سایت آموزشی مرکز الزهرا
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
لیست کارگاههای دستیاران طب اورژانس در سال تحصیلی 1403-1402 (محل برگزاری: مرکز مهارتهای بالینی دانشگاه)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
منابع اصلی درس (عنوان کتاب، نام نويسنده، سال و محل انتشار، نام ناشر، شماره فصول يا صفحات مورد نظر در اين درس- در صورتی که مطالعه همه کتاب يا همه مجلدات آن به عنوان منبع ضروری نباشد) منابع آزمون هاي ارتقا، گواهينامه و دانشنامه تخصصي سال تحصیلی 1403-1402 منابع فرعی درس (کتاب، مجله، سامانه و...): |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نحوه ارزشيابی فراگیر و بارم مربوط به هر ارزشيابی 150 نمره ارزيابي درون بخشي داراي اجزاي زير است: الف- رفتار حرفهای: 30 نمره تبصره: كسب حداقل 70% نمره از بخش رفتار حرفهای (بر اساس آیین نامه مصوب شده توسط هیات رئیسه محترم دانشگاه) براي قبولي دستيار در ارزيابي درون بخشي ضروري است. رفتار حرفهای در حیطههای: وظیفهشناسی و مسئولیتپذیری، شرافت و درستكاری، نوعدوستی، احترام به ديگران، عدالت، تعالي شغلي و ساير موازين و شئون معتبر اخلاقي و حرفهای مستمر ب- روش OSCE و حداقل يك روش نوين ارزشيابي (Mini CEX، Dops و ...) و سایر موارد ذکرشده در بخش ارزشيابي دستیاران: 120 نمره
150 نمره آزمون كتبي شامل اجزاي زير میباشد: الف- آزمون كتبي دوره اي در طول سال: 60 نمره (تمامی دستیاران به جز دستیاران سال آخر) ب- آزمون كتبي ساليانه (در تاريخي كه همه ساله از طرف دبيرخانه اعلام خواهد شد) : 90 نمره (تمامی دستیاران به جز دستیاران سال آخر) و 150 نمره (دستیاران سال آخر) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
قوانین و مقررات آموزشی دوره: "قوانين بخش اورژانس بيمارستان های الزهرا(س)- آیت اله كاشاني" |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
سياست مسؤول دوره در مورد نظم و انضباط و اجرای قوانین آموزشی و درمانی: دستور العمل و ابزارهاي ارزشيابي پاي بندي به اصول حرفه اي دستیاران |
شرح وظایف کلی دستیاران :
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شرح وظایف دستیاران در اورژانس: 1. ساعت حضور دستياران در بخشها 7 صبح است كه اين زمان بر اساس تعداد بيماراني كه در بخش بستري هستند و يا درخواست استاد ممكن است زودتر باشد. حضور در بخش بصورت 12 ساعته می باشد. ساعت تحويل كشيك دستياران 7 و 19 مي باشد. تاخير بيش از 15 دقيقه در تحويل گرفتن كشيك مجاز نبوده و در صورت تكرار تاخير بصورت زير با دستيار مربوط برخورد مي شود: الف) تكرار بيش از 5 نوبت تاخير بدون علت موجه: 1 كشيك اضافه ب) تكرار بيش از 10 نوبت تاخير بدون علت موجه: كسر 10 نمره از امتياز درون بخشي جهت معرفي به امتحان ارتقاء ج) تكرار بيش از 15 نوبت تاخير بدون علت موجه: معرفي به كميته انضباطي گروه جهت بررسي موضوع و تعيين تكليف تمامي بيماران ارجاع شده و ارجاع نشده بايستي در انتهاي هر كشيك به دستيار سال بعد معرفي گردند. 2. اجراي برنامه چرخشي دستياران سالهای مختلف طبق برنامههای مشخصشده انجام میگیرد (شماره 13). 3. دستياران سال اول در 3 ماه اول شروع دوره دستياري خود تحت نظر دستيار سال دوم يا سوم بيماران را معاينه و معالجه مینمایند و مجاز به زدن مهر در دستورات دارویی بیمار نیستند. 4. تعداد حداقل کشیک موظف دستیاران بر اساس سال دستیاری ( سال اول: 21-20 ، سال دوم: 17 ، سال سوم :15 ) می باشد. 5. در شرایط خاص و با رعایت برنامه های آموزشی گروه، مسئوليت راند كامل بخش همراه با دانشجويان و اینترنها در صورت عدم حضور استاد به عهده دستياران است و در صورت لزوم مسائل بخش را با اساتيد مورد بحث قرار میدهند. 6. مسئوليت راند مستمر بخش با دستياران سال دوم يا سوم است. 7. انجام كارهاي عملي بخش و نظارت بر كارهاي اینترنها عمدتاً به عهده دستيار است. 8. دستياران بخش موظف به آموزش اصول پرونده نويسي به دانشجویان و كارورزان در ابتدای دوره چرخشی ایشان در آن بخش هستند. 9. دستيار هر بخش موظف به آموزش حداقلهای آموزشي آن بخش به دانشجويان و كارورزان در قالب کنفرانسهای آموزشی درون بخشی و یا راند آموزشی است. 10. دستياران مسائل بيماران بستریشده را با استاد آن بخش در ميان میگذارند . 11. زمان راند تحویل بیماران هرروز رأس ساعت 7:30 و 19:30 بوده و دستياران موظف هستند قبل از شروع راند تحويل، آزمايشهاي ارسالشده، گرافیها و نيز مشاورههای درخواست شده در شیفت را پيگيري نموده، اقدامات درماني لازم را انجام دهند و در هنگام راند تحويل نتايج پیگیریها و اقدامات انجامشده را به دستياران كشيك اعلام نمايند. حضور کلیه دستیاران در راند تحویل بخش الزامی است. 12. چنانچه هر کدام از کارهای بیماران به هر دلیل توسط دستیار مسئول بیمار انجام نشده باشد، لازم است دستیار مسئول کشیک ضمن انجام کلیه موارد، مسئله را در روز بعد به اطلاع دستیار ارشد گروه برساند. 13. با احتساب طرح يك ماهه ، تعداد 12-11 روتيشن براي دستياران در نظر گرفته شده است كه با نظر گروه قابل تغيير است. برنامه روتيشن ها به صورت زير مي باشد :
*تعداد روتيشن در هر سال بر اساس نظر گروه قابل تغيير مي باشد
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
وظایف دستیاران در ثبت پروندهها:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شرح وظایف دستیاران در کشیک عصر و شب: حداقل برنامة كشيك دستياران در زمينههاي باليني به شرح زير خواهد بود: سال اول 20-21 كشيك در ماه سال دوم 17 كشيك در ماه سال سوم 15كشيك در ماه تبصره 1: کلیه دستیاران شاغل به تحصیل در بیمارستان، از صبحانه و ناهار رایگان و دستیاران کشیک علاوه بر آن از خوابگاه و شام رایگان برخوردار خواهند بود. تبصره2: تنظیم برنامه و افزایش کشیک موظف، طبق ضوابط بعهده مدیر گروه و یا رئیس بخش مربوطه می باشد. تبصره 3: حكم آموزشي دستيار یکساله است و صدور حكم سال بالاتر بعد از احراز شرايط ارتقاي ساليانه است. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شرح وظایف فراگیران در اتاق عمل*:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شرح وظایف فراگیران در گزارش صبحگاهی:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شرح وظایف فراگیران در کنفرانسها:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شرح وظایف فراگیران در ژورنال کلاب:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شرح وظایف فراگیران در مرکز مهارتهای بالینی*: حضور به موقع و منظم در کارگاه ها |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
جدول زمانبندی ارائه دوره |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
* این قسمت توسط گروههای آموزشی که ارائه میشود تکمیل میگردد.