هر دانشگاهی با دو هدف شروع بکار میکند :
- آموزش و پژوهش
1 آموزش برای انتقال دانش
2 پژوهش برای گسترش مرز های دانش
بنابر این با تاسیس هر دانشگاه یا دانشکده ای معاونت آموزشی و پژوهشی ایجاد میشود و دانشکده پزشکی از این قانون مستثی نمی باشد .
از زمان ایجاد و شروع بکار معاونت آموزشی فعالیت پژوهشی نیز شروع گردید . درسال های اولیه ، دانشکده فقط توسط یک معاونت اداره میشد که با افزایش دانشجو و رشته های جدید آموزشی و همچنین گروههای آموزشی فعالیت های پژوهشی نیز گسترش پیدا کرد تا جایی که جایگاه و اهمیت ویژه این معاونت در سیستم دانشگاهی بر هیچکس پوشیده نیست . از سال 1370 تا کنون اساتید و فرهیختگانی چون جناب آقای دکتر نعمت بخش جناب آقای دکتر ادیبی ( بمدت یک ماه 1378 ) جناب اقای دکتر صالحی ( 1378) جناب آقای دکتر امامی ( 1384 ) جناب اقای دکتر آزرم ( 1386 ) جناب آقای دکتر سیاوش سال( 1392) سرکار خانم دکتر فرج زادگان سال 1397 و سرکار خانم دکتر مژگان مرتضوی از پاییز 98 تا کنون مسئولیت حوزه معاونت پژوهشی دانشکده پزشکی را بر عهده داشته اند .
کمیته تخصصی نشر بالینی سلامت و نشر پایه سلامت
1– اخذ کتب (تألیف، ترجمه) جهت ارائه و طرح در کمیته علمی نشر کتاب دانشکده، تشکیل پرونده و ثبت در بانک اطلاعات کمیته نشر
2– طرح پرونده در شورا جهت کارشناسی، جمع آوری و ثبت نقطه نظرات، تایپ و ارسال ایرادات به مولفین و مترجمین کتب
3– ارتباط مستمر با کارشناسان کتب جهت تسریع فرآیند اصلاح کتب
4– تنظیم دستور جلسه شورا و هماهنگی جهت برگزاری کمیته نشر
5– تماس و هماهنگی مستمر با دبیر شورا
6– به روز رسانی بایگانی و سایت کمیته نشر
7– ارسال کتب درخواستی جهت دریافت امتیاز آرم به کارشناسان کمیته علمی نشر کتاب
8– تایپ و ارسال نامه های گواهی کارشناسی شده کتاب توسط اعضاء کمیته علمی نشر کتاب دانشکده
9– جمع آوری نهایی کارشناسی کتاب و اصلاحیه نهایی و ارجاع به اداره انتشارات دانشگاه
10_ مسئول به روز رسانی و تکمیل سایت حوزه معاونت پژوهشی
کارشناس امور پژوهشی
1- بررسی و کنترل پروپوزال دانشجویان دوره های پزشکی عمومی و تخصصی از نظر روش های آماری و متدولوژی قبل از ارسال به جلسه شورای پژوهشی
2-انعکاس ایرادات متدولوژی و روش های آماری پروپوزال پس از جلسه شورای پژوهشی به دانشجویان دوره های پزشکی عمومی و تخصصی
3- کنترل صحت نتایج حاصل از پایان نامه قبل از صدور مجو دفاع
4- شرکت در جلسات شورای پژوهشی
5- بررسی صحت گواهی پذیرش مقالات و همچنین تعیین امتیاز پایان نامه براساس نمایه مجله ای که مقاله مستخرج شده از پایان نامه در آن چاپ یا پذیرش شده است.
6- مشاوره آماری به دانشجویان و مراجعین
متصدی امور پژوهشی
1- کنترل فرایند تصویب پروپوزال پایان نامه دانشجویان رشته پزشکی عمومی ، تخصصی و فوق تخصصی
2- تهیه و تدوین جدول مربوط به اطلاعات کامل دستیاران تخصصی و فوق تخصصی
3- کنترل فرایند صدور فرم پایش و اخذ کد تحقیقاتی پایان نامه ها
4- بررسی فرایند کارشناسی بودجه پایان نامه ها و صدور قرارداد مالی و فرم تبصره 2
5- پایش صحت گواهی پذیرش مقالات
6- هماهنگی جهت برگزاری جلسات دفاع از مقاله دانشجویان دوره های عمومی و تخصصی پزشکی
7- انجام هماهنگی لازم جهت برگزاری جلسات شورای پژوهشی دانشکده
8-تهیه گزارش نهایی و تعیین رتبه و امتیاز پذیرش مقالات و تسویه حساب دانشجویان
9- تهیه و تنظیم گزارشات مستمر (آمار درخواستی) از روند اجرای فرایند های امور پژوهشی
متصدی امور دستیاری
1- دریافت پروپوزال از دانشجویان دوره دستیاری و بررسی مدارک مربوطه
2- برآورد هزینه پس از تصویب پروپوزال در شورای پژوهشی دانشکده
3-اطلاع رسانی به دستیاران در خصوص وضعیت پروپوزال مطرح شده در شورای پژوهشی
4- پیگیری روند تصویب و اصلاح پروپوزال تا دریافت کد تحقیقاتی از معاونت پژوهشی دانشگاه
5- دریافت فرم های ارزشیابی پس از جلسه دفاع و محاسبه نمره پایان نامه
6- انجام امور مربوط به فارغ التحصیلی دستیاران پس از دفاع و راهنمایی دانشجو جهت تکمیل مراحل فارغ التحصیلی
7- تهیه و ارائه آمار از وضعیت پروپوزال ها
متصدی امور کارورزی
1-دریافت پروپوزال ازکارورزان و بررسی مدارک مربوطه
2- برآورد هزینه پروپوزال های تصویب شده و اصلاح فایل الکترونیک آن
3- اطلاع رسانی به کارورزان در خصوص وضعیت پروپوزال مطرح شده در شورای پژوهشی
4- پیگیری روند تصویب و اصلاح پروپوزال تا دریافت کد تحقیقاتی از معاونت پژوهشی دانشگاه
5- هماهنگی با نماینده معاونت پژوهشی جهت حضور در جلسات دفاع از مقاله
6- صدور نامه مجوز دفاع از مقاله
7- دریافت فرم های ارزشیابی پس از جلسه دفاع و محاسبه نمره پایان نامه و راهنمایی دانشجو جهت تهیه فایل الکترونیک مقاله
8- انجام امور مربوط به فارغ التحصیلی کارورزان پس از دفاع و راهنمایی دانشجو جهت تکمیل مراحل فارغ التحصیلی
9- تهیه و ارائه آمار
متصدی امور قراردادها
1- تهیه قرارداد مربوط به دانشجویان دوره های دکترای عمومی و دستیاران تخصصی
2- پیگیری جهت امضای قرارداد ها توسط(مجری، معاون پژوهشی و معاون مالی اداری)
3- اسکن قرارداد، فرم رضایت آگاهانه و چک لیست اخلاقی و ارسال به معاونت پژوهشی دانشگاه جهت اخذ کد تحقیقاتی و ثبت آن در قرارداد
4- تهیه فرم تبصره 2 ماده 45 برای طرح ها پس از دریافت کد تحقیقاتی
5- پیگیری جهت امضای فرم تبصره 2 توسط ( مجری طرح ،معاون پژوهشی دانشکده، معاون مالی اداری و رئیس دانشگاه)
6- ارسال فرم تبصره 2 ماده 45 به حسابداری پس از ثبت در بایگانی الکترونیکی
7- تایپ و جمع آوری نامه های تسویه حساب پس از امضاء معاون پژوهشی و معاون مالی اداری و ارسال به حسابداری پس از ثبت در بایگانی الکترونیکی
8- تهیه نامه مربوط به ارتقاء اعضای هیأت علمی با توجه به مدارک ارائه شده
منشی و مسئول دفتر معاونت پژوهشی
1- تایپ دستور جلسه ، صورتجلسه و کلیه نامه های اداری مربوط به حوزه معاونت پژوهشی
2- به روز رسانی فایل مربوط به محاسبه ظرفیت اساتید راهنما جهت دریافت پایان نامه
3- پاسخگویی به تماس های تلفنی ارباب رجوع و پیگیری تماس های تلفنی مسئولین
4- دعوت از اعضای شورای پژوهشی جهت شرکت در جلسات
5- ارجاع و پیگیری نامه های وارده از دبیرخانه و پیگیری کلیه نامه ها جهت امضاء یا دستور معاون پژوهشی
7- هماهنگی با ارباب رجوع جهت ملاقات با معاون پژوهشی
8- بایگانی پرونده های فارغ التحصیلان به صورت فیزیکی و الکترونیک
مدیر اجرایی مجله دانشکده پزشکی
1- بررسی اولیه مدارک و مستندات ارسال شده توسط نویسندگان مقالات
2- کارشناسی هزینه مقالات ارسال شده به سایت مجله دانشکده پزشکی
3- ارسال ایمیل هزینه اولیه(هزینه بررسی) مقالات برای نویسنده مسئول
4- ارسال نظرات کارشناسی داوران مقالات برای نویسنده مسئول مقالات
5 -ارسال ایمیل هزینه نهایی(پذیرش) مقالات برای نویسنده مسئول مقالات
6- پاسخگویی و راهنمایی (حضوری و غیر حضوری) به مراجعین دفتر مجله
7 -پیگیری امور مربوط به مقالات و امور دفتر مجله
8- صدور نامه پذیرش مقالات
متصدی امور دفتری مجله دانشکده پزشکی
1 - هماهنگی جلسات شورای نویسندگان مجله دانشکده پزشکی
2 - پیگیری روند کارشناسی مقالات
3 - پاسخگویی به ایمیل های دریافتی مجله دانشکده پزشکی
4 - جوابگویی به ارباب رجوع بصورت حضوری و تلفنی
5 - آماده کردن acceptance مقالات
6 - پاسخگویی به نامه های دفتر مجله
7 - تایپ گواهی داوری جهت کارشناسان داور مقاله
کارشناس دفتر مجله Advance Biomedical Research)ABR)
1- بررسي مقالات جديد از نظر تطابق با ساختار و موضوعات مجله
2-ارسال مقالات براي سردبير ، ارسال مقالات براي داوران، ،ارسال نظرات داوران براي سردبير، -ارسال نظرات داوران و سردبير براي نويسنده
3-بررسي و كنترل اصلاحات انجام شده توسط نويسنده و ارسال آن براي سردبير يا ارجاع به نويسنده در صورت كامل نبودن روند اصلاحات
4-بررسي مقالات پس از پذيرش از نظر قوانين مربوط به مجله و انتشارات علمي
5-بررسي و كنترل اصلاحات مورد نظر ناشر توسط نويسنده و قبول، رد يا ارجاع مقاله به نويسنده براي تكميل اصلاحات
6-بررسي نسخه هاي آماده چاپ مقالات كه از سوي ناشر ارسال شده و انجام برخي اصلاحات،كنترل اسامي و... و تاييد براي چاپ يا ارسال براي نويسنده جهت اصلاحات
7-تماس و ارتباط با ناشر جهت تنظيم و چاپ مقالات و تغيير و به روزرساني اطلاعات سایت بر اساس سياستهاي مجله
8-جوابگويي به سوالات و درخواستهاي نويسندگان از طريق ايميل يا تماس تلفني و پيگيري حل مشكلات احتمالي
9-هماهنگي بين سردبير و ساير مسئولين و اعضاي هيات تحريريه به منظور تشكيل جلسات و تبادل نظر و تصميم گيري در مورد مقالات