طرح دوره بالینی یا course plan
سال تحصیلی: 1404-1403 |
ماه: آذر و دی |
||||||||
گروه آموزشی: جراحی |
دوره: کارورزی |
||||||||
نام درس: کارورزی جراحی 1 |
شماره درس : 41115119 |
||||||||
نام مسوول دوره: آقای دکتر علیرضا رحمتی |
مکان برگزاری دوره: بیمارستان الزهرا- سوانح- امین -امام حسین(ع) - چمران |
||||||||
شروع و پایان دوره:1403/10/30- 1403/9/1 |
طول دوره: 2 ماه |
||||||||
آدرس دفتر گروه: بیمارستان الزهرا دفتر گروه جراحی |
تلفن دفتر گروه: 36201995 |
||||||||
ساعت و روزهای تماس با مسوول دوره: |
Email: surgery@med.mui.ac.ir |
||||||||
هدف کلی دوره: آشنایی حداقل اورژآنس های جراحی |
|||||||||
اهداف اختصاصی دوره: آشنایی کلی با نحوه مدیریت شرایط اورژانسی -مهارتهای بالینی مهارتهای برقراری ارتباط - مراقبت بیمار )تشخیص، درمان، بازتوانی -ارتقای سلامت و پیشگیری در نظام سلامت و نقش پزشک در آن -پیشرفت فردی وفراگیری مستمر -تعهد حرفهای، اخلاق و حقوق پزشکی -مهارتهای تصمیمگیری، استدلال و حل مسئله |
|||||||||
جدول کلاس تئوری |
|||||||||
ردیف |
تاریخ |
موضوع |
مدرس |
ساعت |
مکان |
طرح درس |
اسلاید |
درسنامه |
|
1 |
|
شکم حاد |
|
|
بیمارستان الزهرا |
|
|
|
|
2 |
|
آپاندیسیت |
|
|
بیمارستان الزهرا |
|
|
|
|
3 |
|
آناتومی جدارشکم و قفسه سینه |
|
|
بیمارستان الزهرا |
|
|
|
|
4 |
|
بیماری های عروقی |
|
|
بیمارستان الزهرا |
|
|
|
|
5 | تروما | بیمارستان الزهرا | |||||||
6 | نحوه خواندن و تفسیر پاراکلینیک | بیمارستان الزهرا | |||||||
جدول مهارت های عملی ضروری |
|||||||||
ردیف |
مهارت |
تعداد مشاهده |
تعداد اجرای زیر نظر |
تعداد اجرای مستقل |
|||||
1 |
زدن بخیه |
10 |
5 |
5 |
|||||
2 |
تعبیه چست تیوب |
5 |
1 |
0 |
|||||
3 |
گذاشتن کاتاتر ورید مرکزی |
10 |
1 |
0 |
|||||
منابع اصلی درس (عنوان کتاب، نام نويسنده، سال و محل انتشار، نام ناشر، شماره فصول يا صفحات مورد نظر در اين درس- در صورتی که مطالعه همه کتاب يا همه مجلدات آن به عنوان منبع ضروری نباشد) اصول اولیه جراحی شوارتز 2019 منابع فرعی درس: اطلس جراحی زولینجر 2016 |
|||||||||
نحوه ارزشيابی فراگیر و بارم مربوط به هر ارزشيابی الف) تکوینی (ارزشیابیهای حین دوره) بارم: 7 ارزیابی عملکرد اینترن ها توسط رزیدنت های محترم و اساتید گرامی در بازه 15 روزه هر روتیشن و تکمیل فرم ارشیابی اینترن توسط رزیدنت آن روتیشن در آخر هر دوره 15 روزه و تعیین نمره اینترن در 4 بخش حضور و غیاب/احترام و نحوه برخورد با ورسنل و بیماران / انجام وظایف مربوطه / اراِیه کنفرانس و پاورپوینت ب) تراکمی (ارزشیابیهای پایان دوره) بارم:13 برگزاری آزمون OSCE توسط اساتید و رزیدنت های محترم گروه برگزاری امتحان کتبی در پایان دوره در قالب سوالات چهارگزینه ای |
|||||||||
قوانین و مقررات آموزشی دوره: حضور به موقع در کشیک و راند صبح انجام صحیح و به موقع وظایف در بخش و اورژانس تمرین مهارت های بالینی زیرنظر رزیدنت های محترم |
|||||||||
سياست مسوول دوره در مورد برخورد با غيبت و تاخير فراگیر یا هرگونه نقض قوانین: احترام به اساتید و رزیدنت های محترم رعایت اصول ارتباط با بیمار در گرفتن شرح حال و معاینه بیماران حضور به موقع و طبق ساعات مقرر در بخش ها و کشیک ها |
|||||||||
شرح وظایف فراگیران در بخش حضور به موقع و طبق ساعات مقرر شناخت کامل بیماران ویزیت روزانه همه بیماران بخش و تکمیل برگه سیر بیماری نوشتن خلاصه پرونده بیماران ترخیصی همکاری با رزیدنت های محترم و تمرین مهارت های بالینی زیرنظر آن ها اخذ شرح حال و انجام معاینات برای بیماران جدید پذیرش شده
|
|||||||||
شرح وظایف فراگیران در اورژانس حضور به موقع و طبق ساعات مقرر اخذ شرح حال و انجام معاینات برای بیماران جدید پذیرش شده پیگیری روند درمان بیماران نوشتن خلاصه پرونده بیماران ترخیصی همکاری با رزیدنت های محترم و تمرین مهارت های بالینی زیرنظر آن ها
|
|||||||||
شرح وظایف فراگیران در درمانگاه حضور به موقع و طبق ساعات مقرر اخذ شرح حال و انجام معاینات برای بیماران همکاری با رزیدنت های محترم و تمرین مهارت های بالینی زیرنظر آن هه
|
|||||||||
شرح وظایف فراگیران در کشیک عصر و شب حضور به موقع و طبق ساعات مقرر اخذ شرح حال و انجام معاینات برای بیماران جدید پذیرش شده پیگیری روند درمان بیماران نوشتن خلاصه پرونده بیماران ترخیصی همکاری با رزیدنت های محترم و تمرین مهارت های بالینی زیرنظر آن ها
|
|||||||||
شرح وظایف فراگیران در اتاق عمل حضور به موقع و طبق ساعات مقرر رعایت پروتکل های بهداشتی همکاری با رزیدنت های محترم و تمرین مهارت های بالینی در صورت امکان زیرنظر آن ها
|
|||||||||
شرح وظایف فراگیران در گزارش صبحگاهی حضور به موقع و طبق ساعات مقرر ارایه شرح حال کامل و کلاسیک از بیماران پذیرش شده شب گذشته و روند درمان ، آزمایشات ، نتایج پاراکلینیک برای اساتید ، رزیدنت ها و سایر اینترن ها
|
|||||||||
شرح وظایف فراگیران در کنفرانس ها حضور به موقع و طبق ساعات مقرر ارایه مطلب مشخص شده توسط رزیدنت محترم در قالب اسلاید ، فیلم و ...
|
|||||||||
شرح وظایف فراگیران در ژورنال کلاب حضور به موقع و طبق ساعات مقرر |
|||||||||
شرح وظایف فراگیران در مرکز مهارت های بالینی حضور به موقع و طبق ساعات مقرر تمرین مهارت های بالینی روی مولاژ زیر نظر رزیدنت های محترم آموزش دهنده انجام کار گروهی برای یادگیری بیشتر |
|||||||||
جدول زمان بندی ارائه دوره: |
|||||||||
ساعت 13-14 |
ساعت 12-13 |
ساعت 11-12 |
ساعت 10-11 |
ساعت 9-10 |
ساعت 8-9 |
ساعت 7-8 |
تاریخ |
روز |
ردیف |
حضور در کشیک |
حضور در راند |
حضور در راند |
حضور در راند |
حضور در راند |
حضور در راند |
حضور در گزارش صبحگاهی |
مهر و آبان |
شنبه |
1 |
حضور در کشیک |
حضور در راند |
حضور در راند |
حضور در راند |
حضور در راند |
حضور در راند |
حضور در گزارش صبحگاهی |
مهر و آبان |
یکشنبه |
2 |
حضور در کشیک |
حضور در راند |
حضور در راند |
حضور در راند |
حضور در راند |
حضور در راند |
حضور در گزارش صبحگاهی |
مهر و آبان |
دوشنبه |
3 |
حضور در کشیک |
حضور در راند |
حضور در راند |
حضور در راند |
حضور در راند |
حضور در راند |
حضور در گزارش صبحگاهی |
مهر و آبان |
سه شنبه |
4 |
حضور در کشیک |
حضور در راند |
حضور در راند |
حضور در راند |
حضور در راند |
حضور در راند |
حضور در گزارش صبحگاهی |
مهر و آبان |
چهارشنبه |
5 |
حضور در کشیک |
حضور در راند |
حضور در راند |
حضور در راند |
حضور در راند |
حضور در راند |
حضور در راند |
مهر و آبان |
پنج شنبه |
6 |