طرح دوره بالینی یا course plan
سال تحصیلی: 1400-99 |
|
گروه آموزشی: بیماریهای عفونی |
دوره: |
نام درس: بیماریهای عفونی |
شماره درس :2117 |
نام مسوول دوره: دکتر کیانا شیرانی |
مکان برگزاری دوره: مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) |
شروع و پایان دوره: |
طول دوره: 12 ماه |
آدرس دفتر گروه: خیابان شهدای صفه- بیمارستان الزهرا(س)- ورودی 3- طبقه ی زیرزمین تلفن دفتر گروه:03136202086 |
|
ساعت و روزهای تماس با مسوول دوره: همه روزهEmail: infectious@med.mui.ac.ir |
|
هدف کلی دوره:آشنایی با اقدامات تشخیص و درمانی بیماریهای عفونی و مدیریت بیماران بر اساس کوریکولوم وزارتخانه |
|
اهداف اختصاصی دوره: |
جدول کلاسهای نظری: لازم به ذکر است که سه شنبه هر هفته خانم دکتر نصری– و چهار شنبه هر هفته آقای دکتر طرفه با دستیاران تدریس دارند |
||||||||
کلاس رزدنتی1401 | ||||||||
ردیف |
تاریخ |
موضوع |
مدرس |
ساعت |
مکان |
|||
15 | 1401/3/31 | کلاس دستیاری | خانم دکتر شیرانی | 8:30 | کلاس شماره 5 | |||
14 | 1401/3/26 | کلاس دستیاری | خانم دکتر نصری | 8:30 | کلاس شماره 5 | |||
13 | 1401/3/22 | کیس ریپورت | 8:30 | کلاس شماره 5 | ||||
12 | 1401/3/19 | کلاس دستیاری | خانم دکتر حکمی | 8:30 | کلاس شماره 5 | |||
11 | 1401/3/12 | ژورنال کلابب | 8:30 | کلاس شماره 5 | ||||
10 | 1401/3/10 | کلاس درس دستیاری | اقای دکتر طرفه | 8:30 | کلاس شماره 5 | |||
9 | 1401/3/8 | کنفرانس مشترک | با رادیولوژی | 8:30 | کلاس شماره 5 | |||
8 | 1401/3/3 | کلاس درس دستیاری | اقای دکتر پوراحمد | 8:30 | کلاس شماره 5 | |||
7 | 1401/3/1 | کیس ریپورت | 8:30 | کلاس شماره 5 الزهرا | ||||
6 | 1401/2/06 | اندوکاردیت دریچه مصنوعی | اقای دکتر طرفه | 8.30 | کلاس شماره 5 الزهرا | |||
5 | 1401/2/08 | ادامه مبحث ادندکاردیت دریچه مصنوعی | اقای دکتر طرفه | 8.30 | کلاس شماره 5 الزهرا | |||
4 | 1401/2/15 | پنومونی بیمارستانی | خانم دکتر شیرانی | 8.30 | کلاس شماره 5 الزهرا | |||
3 | 1401/2/18 | آنسفالیت | اقای دکتر طرفه | 8.30 | کلاس شماره 5 الزهرا | |||
2 | 14012/20 | آسم و ابسه و ریه | خانم دکتر حقیقی پور | 8.30 | کلاس شماره 5 الزهرا | |||
1 | 1401/2/27 | پنومونی بیمارستانی | خانم دکتر شیرانی | 8.30 | گلاس شماره 5 الزهرا | |||
ماه مهر 1400 |
||||||||
4/7/1400 |
آسم و آبسه وریه |
خانم دکتر سمیه حقیقی |
22:30 |
به صورت مجازی |
|
|
|
|
11/7/1400 |
آنسفالیت |
آقای دکترعباسعلی طرفه |
22:30 |
به صورت مجازی |
|
|
|
|
20/7/1400 |
فصل 129 مندل(عفونت در ایدز) |
خانم دکتر الهه نصری |
22:30 |
به صورت مجازی |
|
|
|
|
27/7/1400 |
فصل 129 مندل(عفونت در ایدز) |
خانم دکتر الهه نصری |
22:30 |
مجازی |
|
|
|
|
25/7/1400 |
ژورنال کلاب |
خانم دکتر هنرجو |
|
|
|
|
|
|
ماه آبان 1400 |
||||||||
2/8/1400 |
اکتینومایکوزیس دنوکاردیا |
آقای دکتر مهرداد صلاحی |
22:30 |
به صورت مجازی |
||||
4/8/1400 |
ادامه مبحث عفونت در ایدز |
خانم دکتر الهه نصری |
22:30 |
به صورت مجازی |
|
|
|
|
5/8/1400 |
مبحث اندوکاردیت دریچه مصنوعی |
اقای دکتر عباسعلی طرفه |
22:30 |
به صورت مجازی |
||||
9/8/1400 |
آبسه مغزی |
اقای دکتر محمدرضا یزدانی |
22:30 |
به صورت مجازی |
|
|||
11/8/1400 |
ادامه مبحث عفونت در ایدز |
خانم دکتر الهه نصری |
22:30 |
به صورت مجازی |
|
|
|
|
12/8/1400 |
ادامه مبحث ادندکاردیت دریچه مصنوعی |
آقای دکتر عباسعلی طرفه |
22:30 |
به صورت مجازی |
|
|
|
|
16/8/1400 |
پنومونی بیمارستانی |
خانم دکتر کیانا شیرانی |
22:30 |
به صورت مجازی |
|
|
|
|
23/8/1400 |
ژورنال کلاب |
خانم دکتر نصیر هرندی |
|
|
||||
30/8/1400
|
پروستاتیت و اپیدیموارکیت |
آقای دکتر بهروز عطایی |
22:30 |
به صورت مجازی |
سال تحصیلی: 99-98 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
گروه آموزشی: بیماریهای عفونی |
دوره: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نام درس: بیماریهای عفونی |
شماره درس : |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نام مسوول دوره: دکتر فرزین خوروش |
مکان برگزاری دوره: مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شروع و پایان دوره: |
طول دوره: 12 ماه |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آدرس دفتر گروه: خیابان شهدای صفه- بیمارستان الزهرا(س)- ورودی 3- طبقه ی زیرزمین |
تلفن دفتر گروه:03136202086 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ساعت و روزهای تماس با مسوول دوره: همه روزه |
Email: infectious@med.mui.ac.ir |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
هدف کلی دوره:آشنایی با اقدامات تشخیص و درمانی بیماریهای عفونی و مدیریت بیماران بر اساس کوریکولوم وزارتخانه |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اهداف اختصاصی دوره: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
جدول کلاسهای نظری:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
تاریخ |
موضوع |
مدرس |
ساعت |
مکان |
طرح درس |
اسلاید |
درسنامه |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
24 | 99/2/7 | COVID-19 | خانم دکترکیانا شیرانی | آموزش مجازی | آموزش مجازی اسکای روم | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
23 | 98/11/27 | سل نهفته | خانم دکتر حقیقی پور | 8:30 تا 9:30 | کلاس شماره 5 مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
22 | 98/11/20 | مالاریا | آقای دکتر پوراحمد | 8:30 تا 9:30 | کلاس شماره 5 مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
21 | 98/11/13 | کاندیدا | آقای دکتر یزدانی | 8:30 تا 9:30 | کلاس شماره 5 مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
20 | 98/11/8 | توکسوپلاسما در بارداری | آقای دکتر پوراحمد | 8:30 تا 9:30 | کلاس شماره 5 مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
19 | 98/11/6 | MAC | خانم دکتر آتوسا حکمی فرد | 8:30 تا 9:30 | کلاس شماره 5 مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
18 | 98/10/10 | دیورتیکولیت و آبسه ی طحال | خانم دکتر آتوسا حکمی فرد | 8:30 تا 9:30 | کلاس شماره 5 مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
17 | 98/10/5 | لیستریا | خانم دکتر آتوسا حکمی فرد | 8:30 تا 9:30 | کلاس شماره 5 مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
16 | 98/10/1 | کزاز | خانم دکتر کیانا شیرانی | 8:30 تا 9:30 | کلاس شماره 5 مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
15 | 98/9/24 | تب و نوتروپنی | خانم دکتر الهه نصری | 8:30 تا 9:30 | کلاس شماره 5 مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
14 | 98/9/17 | آسپرژیلوس | خانم دکتر آتوسا حکمی فرد | 8:30 تا 9:30 | کلاس شماره 5 مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
13 | 98/9/10 | دستورالعمل کشوری سل | خانم دکتر سمیه حقیقی پور | 8:30 تا 9:30 | کلاس شماره 5 مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
12 | 98/9/3 | معرفی کیس | جناب آقای دکتر میدانی | 8:30 تا 9:30 | کلاس شماره 5 مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
11 | 98/8/26 | PCP | خانم دکتر آتوسا حکمی فرد | 8:30 تا 9:30 | کلاس شماره 5 مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
10 | 98/8/19 | پروفیلاکسی و آنتی بیوتیک تراپی در بیماران کانسر | خانم دکتر الهه نصری | 8:30 تا 9:30 | کلاس شماره 5 مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
9 | 98/8/12 | پروفیلاکسی و آنتی بیوتیک تراپی در بیماران کانسر | خانم دکتر الهه نصری | 8:30 تا 9:30 | کلاس شماره 5 مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
8 | 98/7/14 | خانم دکتر الهه نصری | 8:30 تا 9:30 | کلاس شماره 5 مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
7 | 98/7/7 | Pleural effusion and Empyema | خانم دکتر آتوسا حکمی فرد | 8:30 تا 9:30 | کلاس شماره 5 مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6 | 98/4/2 | infections in asplenic patients | خانم دکتر آتوسا حکمی فرد |
8:30 تا 9:30 |
کلاس شماره 5 مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5 |
98/3/26 |
Nocardia |
خانم دکتر آتوسا حکمی فرد |
8:30 تا 9:30 |
کلاس شماره 5 مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) |
2 |
4 |
. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4 |
98/3/19 |
Septic Arthritis |
خانم دکتر آتوسا حکمی فرد |
8:30 تا 9:30 |
کلاس شماره 5 مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) |
2 |
4 |
. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3 |
98/3/5 |
Catheter related infection |
آقای دکتر محمد رضا یزدانی |
8:30 تا 9:30 |
کلاس شماره 5 مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) |
2 |
4 |
. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2 |
98/2/15 |
FUO |
خانم دکتر حقیقی پور |
8:30 تا 9:30 |
کلاس شماره 5 مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) |
2 |
4 |
. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1 | 98/2/8 | مرور اسلاید جهت آزمون OSCE | خانم دکتر شیرانی | 8:30 تا 9:30 | کلاس شماره 5 مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
جدول مهارتهای عملی ضروری |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ردیف |
مهارت |
تعداد مشاهده |
تعداد اجرای زیر نظر |
تعداد اجرای مستقل |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1 |
پونکسیون لومبار |
30 |
5 |
25 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2 |
پونکسیون مایع اسیت |
15 |
5 |
10 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3 |
پونکسیون مایع مفصلی زانو |
15 |
5 |
10 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4 | پونکسیون مایع پلور | 15 | 5 | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5 | اسپیراسیون و بیوپسی مغز استخوان | 30 | 15 | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
7 | اسپیراسیون و تخلیه ی ابسه های سطحی | 20 | 15 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
منابع اصلی درس (عنوان کتاب، نام نويسنده، سال و محل انتشار، نام ناشر، شماره فصول يا صفحات مورد نظر در اين درس- در صورتی که مطالعه همه کتاب يا همه مجلدات آن به عنوان منبع ضروری نباشد) Principles and Practice of INFECTIOUS DISEASES Mandell, Douglas, and Bennett’s
منابع فرعی درس (کتاب، مجله، سامانه و...):
( New England Journal of Medicine (NEJM
Clinical Infectious Diseases |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نحوه ارزشيابی فراگیر و بارم مربوط به هر ارزشيابی
برای هر سال یک نوبت امتحان OSCEدر نظر گرفته شده است در این آزمون مهارت و توانایی عملی دستیاران در شرح حال گیری، معاینه، تفسیر آزمایشات و گرافیها، تصمیم گیری بالینی، انجام پروسیجرها و مشورت دهی به بیماران در مرکز آموزش مهارتهای بالینی بهصورت عملی توسط اساتید مورد ارزیابی قرار میگیرد.
در این آزمون با مشاهده عملکرد فراگیر در یک مواجهه بالینی واقعی با بیمار بازخورد مناسب در مورد مهارتهای موردنیاز برای انجام مراقبت درست بالینی به وی داده میشود. در پایان هر مواجهه باید نقاط قوت فراگیر، مواردی که باید تقویت شود و برنامه عملیاتی موردتوافق آزمون گیرنده و فراگیر برای تقویت این موارد مشخص شود. این آزمون به جنبههایی از عملکرد شما توجه دارد که به رشته فوق تخصصی یا تشخیص خاصی بستگی ندارد و مهارت شما را در حیطههای هفتگانه مواجهه بالینی صرفنظر از یک بیماری خاص میسنجد. بهعنوانمثال مهارتهایی که لازم است در هر بار گرفتن شرححال، معاینه بالینی یا تصمیمگیری تشخیصی یا درمانی مورداستفاده قرار گیرد.این آزمون برای موقعیتهای بالینی گوناگون- در درمانگاه برای بیماران سرپایی، در بخش برای بیماران بستری، در اورژانس برای بیماران با مشکل حاد و اضطراری و در عرصه پزشکی جامعه نگر- مناسب است. این آزمون به این منظور طراحیشده است که با ارائه بازخورد مناسب شما را از نقاط قوت و ضعفتان آگاه سازد؛ بنابراین شما باید در همه موقعیتهای بالینی و هر نوع مواجهه واقعی با بیمار که در آینده شغلیتان مورد انتظار است ارزیابی شوید. هدف اصلی از انجام این آزمون آموزش است.از شما انتظار میرود با به کار بستن توصیههای آزمون گیرنده و اجرای برنامه عملیاتی که با ایشان در مورد آن به توافق رسیدهاید و بهمرورزمان مهارتهای قبلی خود را اصلاح کنید و با کسب مهارتهای جدید و ارتقای صلاحیت بالینی خود نمرههای بالاتری کسب کنید؛بنابراین قضاوت در مورد عملکرد شما تنها بر اساس یک آزمون نخواهد بود. نمرههای ارزیابی شما در طول سال تحصیلی جمعآوریشده و در کارنامه سالیانه آزمون Mini- CEX ثبت میشود. مدیر برنامه دستیاری با بررسی کارنامه شما در فواصل زمانی مشخص در مورد پیشرفت شما، نقاط قوت، مواردی که بازهم باید موردتوجه بیشتری قرار گیرد و طراحی مداخلههای آموزشی با شما صحبت میکند.
در هر سال تحصیلی طبق برنامه مشخص شده سالیانه از دستیاران آزمون کتبی دوره ای به عمل میآید. سؤالها بهصورتMCQ، Short answer، Matching، صحیح و غلط طراحی میشوند. معدل نمرات این آزمونها به عنوان 60 نمره از نمره آزمون کتبی سالیانه محسوب میگردد (رجوع به بخش مقررات كلي امتحانات ارتقاي دستياري).
عملكرد دستياران توسط كميته اي شامل مدير گروه، مدير برنامه دستياري و اعضایمنتخب هيئت علمي در ... ماه و ارديبهشت ماه هر سال تحصيلي مورد ارزیابی قرار میگيرند. جنبههایی كه در خلال اين ارزیابیها مد نظر قرار میگیرند عبارتند از:
بر اساس نحوه عملكرد دستيار در صورتي كه سير رو به پيشرفت داشته باشند مورد تقدير و در صورتي كه افت عملكرد داشته باشند (حتي در صورتی که نمرات کتبی بالاتر از حد نصاب آورده باشند) به نحو مقتضي مورد تذكر قرار میگیرند. يك برگ ازصورتجلسه ارزيابي انجامشدهدر پرونده دستيار در گروه قرار گرفته و نسخه اي از آن در اختيار دستيار قرار میگیرد.
معمولاً در تیرماه هرسال بهصورت 150 سؤال چندگزینهای برگزار میشود.
معمولا در شهریورماه هر سال به صورت کتبی و اسکی طبق دستورالعمل وزارتخانه برگزار میگردد. مقررات كلي امتحانات ارتقاي دستياريبر اساس مصوبه هفتاد و دومین نشست شوراي آموزش پزشكي و تخصصيمجموع نمرههای ارتقایهرسال برابر 300 است. 50% كل نمره (150 نمره) اختصاص به ارزيابي درونبخشيبا توجه به ضوابط مربوطه و 50% (150 نمره) اختصاص به آزمون كتبي دارد. ارزيابي درون بخشي
150 نمره ارزيابي درون بخشي داراي اجزاي زير است: الف- رفتار حرفهای: 30 نمره تبصره: كسب حداقل 70% نمره از بخش رفتار حرفهای (بر اساس آیین نامه مصوب شده توسط هیات رئیسه محترم دانشگاه) براي قبولي دستيار در ارزيابي درون بخشي ضروري است. رفتار حرفهای در حیطههای: وظیفهشناسی و مسئولیتپذیری، شرافت و درستكاری، نوعدوستی، احترام به ديگران، عدالت، تعالي شغلي وساير موازين وشئون معتبراخلاقي و حرفهای مستمر ب- روش OSCEوحداقل يك روش نوين ارزشيابي (Mini CEX، Dops و ...) و سایر موارد ذکرشده در بخش ارزشيابي دستیاران: 120 نمره آزمون كتبي 150 نمره آزمون كتبي شامل اجزاي زير میباشد: الف- آزمون كتبي دورهاي درطول سال: 60 نمره ب- آزمون كتبي ساليانه (درتاريخي كه همه ساله ازطرف دبيرخانه اعلام خواهد شد) : 90نمره توضیحات: در حال حاضر نحوه محاسبه حداقل نمره كتبي، كف نمره كتبي مجاز، حداقل نمره ارزيابي درون بخشي، حداقل نمره كل و حداقل نمره كل مجاز به شرح زير است:
2 - جدول نمرات ارتقاء براي دوره هاي چهار ساله
* : كف نمره آزمون كتبي دورهاي **: كف نمره آزمون كتبي ساليانه (تيرماه) *** به منظور وحدت رويه در دانشگاهها ميانگين نمره 20% شركت كنندگان برتر هر رشته در هر دانشگاه كه بالاترين نمرات را در هر گروه كسب كردهاند ، ملاك مقايسه تعيين ميگردد.
تذکرات مهم:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
قوانین و مقررات آموزشی دوره: بخشی از ضوابط و مقررات دوره دستیاری* شرح وظایف دستیاران: l طیف فعالیت ها: دستیاران موظفند طبق برنامه ای که از طرف گروه آموزشی، بر اساس برنامه آموزشی مصوب رشته مربوطه تنظیم می شود، در کلیه فعالیت های آموزشی، پژوهشی و تشخیص درمانی، طبق برنامه تنظیمی بخش بطور فعال شرکت نمایند. l حداقل ساعات کار در دوران دستیاری: تحصیل در دوره دستیاری بطور تمام وقت بوده و براساس برنامه ای است که از طرف مدیرگروه یا مسئول برنامه دستیاری تنظیم می شود. حداقل ساعات كار به شرح زير است: 1 ـ روزهاي شنبه الي چهارشنبه از ساعت 30/7 لغايت 30/16 2 ـ پنجشنبهها از ساعت 30/7 لغايت 30/12 تبصره1: گزارش ماهانه حضور و غیاب و کارکرد دستیاران، توسط رؤسای بخش ها به معاونت آموزشی بیمارستان یا مرکز آموزشی اعلام و از آن طریق به دانشکده ذیربط ارسال خواهد شد. یک نسخه از گزارش مذکور نیز به مدیر گروه/ مسئول برنامه دستیاری ارسال می شود. تبصره 2: پرداخت کمک هزینه تحصیلی منوط به ارائه گزارش کار ماهانه دستیاران می باشد. l برنامة كشيك دستياران: حداقل برنامة كشيك دستياران در زمينههاي باليني به شرح زير خواهد بود: سال اول 12 كشيك در ماه سال دوم 10 كشيك در ماه سال سوم 8 كشيك در ماه سال چهارم و پنجم 6 كشيك در ماه تبصره 1: کلیه دستیاران شاغل به تحصیل در بیمارستان، از صبحانه و ناهار رایگان و دستیاران کشیک علاوه بر آن از خوابگاه و شام رایگان برخوردار خواهند بود. تبصره2: تنظیم برنامه و افزایش کشیک موظف، طبق ضوابط بعهده مدیر گروه و یا رئیس بخش مربوطه می باشد. تبصره 3: حكم آموزشي دستيار یکساله است و صدور حكم سال بالاتر بعد از احراز شرايط ارتقاي ساليانه است. * دستیار ارشد: همه ساله یک نفر از بین دستیاران تخصصی دوسال آخر در هر بخش آموزشی یا گروه بر حسب شرایط به حکم مدیر گروه یا رئیس بخش، با توجه به کفایت، تعهد، وجدان کاری و میزان فعالیت آنها توسط دستیاران پیشنهاد و از بین آنها یک نفر به تائید شورای گروه انتخاب و با حکم مدیر گروه به عنوان دستیار ارشد منصوب می شود. تبصره: وظایف دستیار ارشد به موجب آئین نامه ای است که به پیشنهاد مدیر گروه و تائید رئیس دانشکده پزشکی مربوطه به اجرا گذاشته می شود. * * مقررات میهمانی دستیاران 1- میهمانی دستیاران در صورت موافقت دانشگاههای علوم پزشکی مبدأ و مقصد با رعایت شرایط ذیل بلامانع است. - 2 دستیاران حداقل 6 ماه پس از ثبتنام و شروع به آموزش، مجاز به ارائه درخواست میهمانی به مدیر گروه مربوطه و در صورت موافقت مدیر گروه، به سایر مراجع ذیصلاح در دانشگاه محل آموزش میباشند. 3- میهمانی در 6 ماه آخر دوره آموزشی ممنوع است. 4- حداقل مدت میهمانی 3 ماه و حداکثر مدت آن در رشتههاي تحصیلی با دوره آموزشی 3 ساله، 9 ماه و در رشتههاي 4 ساله یا بیشتر حداکثر یک سال میباشد. 5- مدت دوره چرخشی دستیاران در سایر دانشگاههای علوم پزشکی از مدت میهمانی مجاز دستیاران کسر میشود. 6- نمره ارزیابی درون بخشی دستیار پس از اتمام مدت میهمانی، از سوي دانشگاه مقصد به دانشگاه مبدأ اعلام میگردند. 7- تعیین واجد شرایط بودن دستیار جهت شرکت در آزمون ارتقاء / گواهینامه به عهده دانشگاه مبدأ می باشد. 8- در دوره میهمانی، پرداخت مقرري دستیاري به عهده دانشگاه مبدأ میباشد. 9- دانشگاه مبدأ ملزم میباشد در هنگام معرفی دستیار جهت طی دوره میهمانی مشخصاً به دانشگاه مقصد اعلام نمایند که دستیار در مدت موردنظر ملزم به انجام چه قسمت از وظایف مندرج در برنامه آموزشی خود میباشد. 10- دانشگاه مقصد در هنگام ارائه گزارش اتمام دوره میهمانی دستیار، ملزم به تائید Log book دستیار و یا ارائه گزارشی مبسوط از فعالیت آموزشی وي در مدت میهمانی به دانشگاه مبدأ میباشد. 11- در طول دوره میهمانی مسئولیت آموزشی دستیار به عهده مدیر گروه مربوطه و دانشگاه محل میهمانی دستیار میباشد. * فعالیتهای موظف برنامة آموزش دستياران دستياران موظفاند طبق برنامهاي كه از طرف گروه آموزشي مربوطه تنظيم میشود، در فعالیتهای آموزشي، پژوهشي و درماني، ازجمله کلاسهای نظري، گزارش صبحگاهي، گزارشهای مرگومیر و گزارش موردي (Case Report)، ژورنال كلاب، کارورزیهای بيمارستاني و درمانگاهي، آزمايشگاهي و کشیکهای بخش و درمانگاه مربوطه و مأموریتهای علمي و طرحهای تحقيقاتي، بهطور فعال شركت نمايند. * مرخصیها: دستياران با توجه به نياز و در صورت بروز موارد ناخواسته و ضرورت، ميتوانند در هرسال دستياري از مرخصیهای استحقاقي، استعلاجي، زايمان و بدون مزايا استفاده نمايند. l مرخصي استحقاقي دستياران ميتوانند به ازاي هرماه 5/2 روز و هرسال تحصيلي جمعاً به مدت يك ماه از مرخصي استحقاقي استفاده نمايند. تبصره: در صورت عدم استفاده از مرخصي در طول سال تحصيلي فقط 15 روز ذخيره و به سالهای بعد موكول میشود. دستيار مجاز است در سال آخر حداكثر از 45 روز مرخصي ذخيره علاوه بر مرخصي استحقاقي همان سال استفاده كند. پیشنهاد: دستیاران دوره های پنج ساله می توانند در سال آخر حداکثر از دوماه مرخصی ذخیره علاوه بر مرخصی استحقاقی همان سال استفاده کنند. ترتيب استفاده از مرخصي با نظر رييس بخش و تأييد مدير گروه مربوطه خواهد بود. پیشنهاد: با نظر رئیس بخش یا مسئول برنامه دستیاری و تائید مدیر گروه
l مرخصي بدون مزايا هر دستيار ميتواند در طول دوره معادل مجموع مدت مرخصي استحقاقي خود با موافقت رئيس بخش و مدير گروه آموزشي و دانشكده انقطاع تحصيل داشته باشد (براي مثال دستيار دورههای چهارساله ميتواند از 4 ماه مرخصي بدون کمکهزینه تحصيلي استفاده نمايد) بديهي است مدت مذكور به طول دوره دستياري افزوده خواهد شد. تبصره 1: دستياراني كه همسر آنان جزو كاركنان دولت بوده و به دليل مأموريت يا ادامه مرخصي عازم خارج از كشور هستند ميتوانند (با ارائه مدرك مستدل) صرفاً از یک سال مرخصي بدون کمکهزینه تحصيلي تنها یکبار در طول دوره تحصيلي بهرهجویند. تبصره 2: پرداخت کمکهزینه تحصيلي دستياري در مدت انقطاع تحصيلي مجاز نيست. l مرخصي استعلاجي استفاده از مرخصي استعلاجي براي دستياران به ميزان حداكثر يك ماه در طول دوره دستياري، براساس گواهي پزشك و تأييد پزشك معتمد و شوراي پزشكي دانشگاه بلامانع است. درصورتیکه غيبت دستيار به علت بيماري در طول دوره تحصيلي از يك ماه بيشتر باشد، برابر مابهالتفاوت مدت مذكور به دوره دستياري وي، با استفاده از کمکهزینه تحصيلي اضافه خواهد شد؛ اما در مدت بيماري بيش از سه ماه به دستيار کمکهزینه تحصيلي پرداخت نخواهد شد. تبصره 1: در صورت بروز بيماري، دستيار موظف است مراتب را ظرف يك هفته به دانشگاه اطلاع دهد و اراية گواهي استعلاجي براي شروع مجدد دوره الزامي است. تبصره 2: درصورتیکه مدت بيماري دستيار از 6 ماه تجاوز كند، تصميمگيري در مورد ادامه يا لغو دوره دستياري، پس از تأييد شوراي پزشكي دانشگاه، به عهدة شوراي آموزشي دانشگاه خواهد بود. l مرخصي زايمان استفادة دستياران خانم از حداکثر 6 ماه مرخصي زايمان فقط براي یکبار در طول دوره دستياري بلامانع است. فقط يك ماه از اين مدت جزو دوران آموزشي محاسبه میشود. تبصره: فقط براي یکبار در طول دوره دستياري، استفادهكنندگان از مرخصي زايمان از كمك هزينة تحصيلي استفاده خواهند كرد. * کمکهزینه تحصيلي تبصره 1: در مدت مرخصي استعلاجي بيش از سه ماه به دستياران كمكهزينة تحصيلي تعلق نميگيرد. تبصره 2: كمكهزينة تحصيلي دستياران ميهمان توسط دانشگاه مبدأ پرداخت میشود. تبصره 3: درصورتیکه همسر دستيار نيز دستيار باشد، حق تأهل به هردوی آنها تعلق ميگيرد. تبصره 4: به دستياران ارشد معادل 10% کمکهزینه تحصيلي ماهيانه، بهعنوان حق ارشديت پرداخت خواهد شد. تبصره 5: پرداخت مبالغ فوق در صورت تأييد هیئتامنای دانشگاهها قابلاجرا خواهد بود. l افزايش سنواتي كمكهزينة تحصيلي پس از قبولي در امتحان ارتقا به سال بالاتر قابلاجرا است و ميزان افزايش سنواتي سالانه معادل 5% کمکهزینه تحصيلي است. l در تمام مدت دوره دستياري، دستياران بههیچوجه حق تأسيس و ادارة مطب خصوصي يا درمانگاه را ندارند و نميتوانند حتي بهصورت قراردادي و يا ساعتي به استخدام هیچیک از مؤسسات دولتي يا وابسته به آن، بخش خصوصي و يا خيريه درآيند. تبصره: در صورت لزوم، دانشگاه علوم پزشكي محل تحصيل دستيار ميتواند از خدمات وي در واحدهاي تابعه با عقد قرارداد خاص استفاده نمايد.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
سياست مسؤول دوره در مورد نظم و انضباط و اجرای قوانین آموزشی و درمانی:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شرح وظایف فراگیران در بخش: وظایف کلی دستیاران
وظایف دستیاران در برنامه های صبح
وظایف دستیاراندر ثبت پروندهها
شرح وظایف دستیار ارشد:
|
||||||||
شرح وظایف فراگیران در اورژانس: حضور به موقع بر بالین بیماران و گرفتن شرح حال دقیق و معاینه ی فیزیکی توسط کارآموزان و دستیاران تحویل حضوری بیمار توسط دستیار در ساعت تعویض کشیک با حضور بر بالین بیماران پایدار کردن وضعیت بیماران بدحال در اورژانس تماس با اتندینگ آنکال توسط دستیار ارشد در مورد بیماران تصمیم گیری به موقع و مناسب در مورد ایزوله کردن یا ایزوله نکردن بیماران بستری در اورژانس راند آموزشی دستیاران سال اول و دوم و سوم و چهارم و کارآموزان شب ها بر بالین بیماران (مسیولیت راندهای هر شب در کشیک ها بر عهده ی دستیار سال چهار میباشد.) اطلاع رسانی و اقدامات لازم جهت لزوم شروع پروفیلاکسی برای افراد مواجهه یافته در شرایط خاص و در صورت لزوم توسط دستیار ارشد در هر کشیک آماده کردن شرح حال و معاینه ی بیمار انتخاب شده جهت ارایه در گزارش صبحگاهی توسط کارآموز و دستیار سال دوم با نظارت دستیار ارشد
|
||||||||
شرح وظایف فراگیران در درمانگاه: گرفتن شرح حال و معاینه ی فیزیکی بیماران نسخه نویسی بیماران با نظارت اتندینگ فالوآپ بیماران در هر نوبت ویزیت در درمانگاه
|
||||||||
شرح وظایف فراگیران در کشیک عصر و شب:
|
||||||||
شرح وظایف فراگیران در گزارش صبحگاهی:
Morning Report:در گزارش صبحگاهی فرايندپذيرش (گرفتن شرح حال و انجام معاینه) و تصميم گيري بالینی (تشخیصی و درمانی) بیماران بستری شده توسط رزيدنتها و اينترنهادر اورژانس و بخش ها ارائه می گردد.این روشبخشي از آموزش دوره رزيدنتي،اينترني و دانشجویی است كه در آن با تمركز بر مشكلات باليني بیماران جالب وموجود،اطلاعات جديد آموزش داده شده ومهارتهاي استدلال باليني تقویت می شود. از آنجا كه در اين نوع آموزش بيماران مهم وپيچيده با مشاركت فعال اساتيد از ابعاد مختلف مورد بحث قرار مي گيرند، تمام رده های فراگیر از دستياران تا اینترن ها و دانشجویان از آن بهره مند می شوند. کاربرد های مهم دیگر گزارش صبحگاهی عبارتند از: ارائه دید کلی از فعالیت های انجامشده در بیمارستان، تحلیل ابعاد مختلف تشخیصی و درمانی بیماران، ارزیابی عملکرد دستیاران، ارزیابی خدمات ارائه شده به بیماران، آگاهی نسبت بهحوادث نامطلوبو دلایل احتمالی آنها و نحوه و کیفیت تعامل بین کادر پزشکی. به عبارت دیگر گزارش صبحگاهی به عنوان ابزاری برای ارزیابی خدمات بالینی و وسیله ای برای تضمین کیفیت به کار می رود. اين جلسهها با حضور اساتيدي كه در بخشهای بیمارستانهای آموزشي راند مينمايند به همراه كليه فراگيران پزشكي و دستياران تشكيل خواهد شد.در شرایط خاص که یک دستيار به دليل داشتن بيمار بدحال موظف به ماندن در بخش خود است از شركت در اين جلسههامعاف است. در اين جلسهها ابتدا آمار بيماران مراجعه كرده به اورژانس در طی 24ساعت گذشته همراه با خلاصهای از سابقه و یافتههای باليني و پاراکلینیکی بيماران بستریشده در بخش اورژانس يا ساير بخشها توسط دستیار کشیک اورژانسارائه میشود. یک بیمار از ليست بيماران معرفیشده، به انتخاب دستيار ارشد کشیک و يا اساتيد مورد بحث قرار می گیرد.اینترن کشیک مسئول بیمار انتخاب شده موظف است خلاصهای از شرححال، معاينه باليني و آزمایشهای مهم بيمار و ليست مشكلات وي به همراه تشخیص های افتراقی مهم بیمار راارائه کند. سپس دستياران مسئول بيمار (دستیاران سال پایین تر و ارشد) در صورت لزوم اطلاعات بیمار را تکمیل کرده و اقدامات صورت گرفته را تشریح می کنند. در انتها با كسب نظر اساتيد، جمعبندی لازم و نتیجهگیری از بحث انجام میگیرد. نکات ضروری:
2- ثبت کلیه بیماران بستری شده در اورژانس و بخش های بیمارستان در زمان صبح و یا کشیک در معرفی بیماران الزامی است. 3- موارد جالب بستری بهتر است شب قبل به اطلاع اساتید moderator جلسه گزارش صبحگاهی مربوطه رسانده شوند. گزارش پيگيري بيماران: در ابتداي هر جلسه Morning Report، پيگيري بيماران معرفیشده در جلسههای هفته قبل توسط دستيار ارشد به اطلاع حاضران خواهد رسيد. جلسههاي گزارش صبحگاهي روزهای شنبه دوشنبه و چهارشنبه هر هفته تشكيل خواهد شد:
|
||||||||
شرح وظایف فراگیران در کنفرانسها: ConferenceAttending Management:اين جلسههابهصورت هفتگي، توسط اساتيد گروه و در پاره ای موارد اساتید مدعو سایر گروه های بالینی و طبق برنامه از پيش تعیینشده (پیوست شماره 1) ارائه میشود. در این جلسههاعلاوه بر اساتيد، دستياران و اینترنهای گروه؛ ساير متخصصين شاغل در مراكزدرماني غير وابسته به دانشگاه اصفهان و پزشكان عمومي هم حضور دارند و مشكلات شايع و جديدترين روش تشخيص و درمان اين بیماریها به بحث گذاشته میشود. در ضمن اين برنامه داراي امتياز بازآموزی است و برنامه تنظیمشدهاين کنفرانسها پیشاپیش در اختيار ساير متخصصين شاغل درمراكز درماني غیردانشگاهی نیز قرار داده میشود. Radiology Conferenceدر بخشی از اين جلسههافیلمهای راديولوژي جالب و قابل آموزش جمعآوری شده در طول ماه،توسط اساتيد راديولوژي و اساتيد و دستياران بخشها مورد بحث قرار خواهد گرفت. در هر جلسه يكي از دستياران موظف است فیلمهای يكي از بيماران را كه توسط دستيار ارشد انتخابشده است را با مراجعه به كتب راديولوژي و اساتيد مربوطه مرور نموده و در ساعت كنفرانس در مورد یافتههای آن فيلم و تشخيص افتراقي آن بحث نمايد.اين جلسههاروزهای سه شنبهتشكيل خواهند شد. Case Presentation:اين كنفرانس روزهاي سه شنبه هر هفته تشكيل میگردد. در اين جلسهها بيماران جالب و آموزنده بخشها همچنين بيماران Problem Caseمختلف
|
||||||||
شرح وظایف فراگیران در ژورنال کلاب: ژورنال كلاب قدمت 150 ساله دارد و ابتدا در بیمارستانهای آمريكا و كانادا جهت پرورش یادگیری عمقی و طولانیمدت راهاندازی شد. ژورنال كلاب جلسه آموزشی ساده و کمهزینه است که گروهی از افراد جهت تسهیم دانش، بهروز نگهداشتن سطح دانش و آگاهی با ادبیات مقالات و متون علمي، فهم و درک اصول کلی عملکرد بر پایه شواهد و توسعه و تقویت مهارتهای تفکر انتقادی به بحث و تبادلنظر در مورد مقالات معتبر میپردازند. ژورنال کلاب نقش مهمی در آموزش مداوم و توسعه فردی دارد. جلسه ژورنال كلاب نبايد حالت سخنراني داشته باشد. در هر جلسه، يك يا چند مقاله مرتبط با موضوع موردبحث ارائه میشود و بيشتر بر روش اجراي مطالعه و نقاط قوت و ضعف آن تأکید میشود. اهداف:
الف) انتخاب مقاله انتخاب مقاله براي ژورنال کلاب میتواند صرفاً جهت نقد و تحلیل مقالات منتشرشده در ژورنالهای تخصصی صورت گيرد، ولی همراستا کردن این جلسات با مسائل واقعی بخشها میتواند به جذابیت آن بیفزاید بعلاوه با همسوسازی فعالیتهای بخش درزمینهٔ اثربخشی بالینی میتوان با همافزایی نیروهای موجود کارایی بخش را افزایش داد؛ بنابراین پیشنهاد میشود که برای تعیین موضوع جلسات ژورنال کلابها از سناریوهای بالینی واقعی استفاده شود. ازاینرو مناسبترین سناریوها را میتوان در جلسات گزارش صبحگاهی یا راندها انتخاب کرد. معیارهایی که میتواند در انتخاب مقالات اریژینال مناسب براي ژورنال كلاب به شما کمک کند عبارتاند از:
دستياران موظفاند طبق برنامه تنظیمشده ساليانه در هرماه يك نوبت مقاله original و يك نوبت مقاله Review و يا Guideline هاي جديد ارائه نمايند. مقالهها بايد صرفاً از مقالههای 3 سال آخر مجلات رفرنس بورد كودكان شامل Pediatrics و Pediatric in Review انتخاب شوند. در صورت نياز دستياران میتوانند از آرشیو منابع الکترونیکی دستیاری كه در دفتر گروه موجود است استفاده نمايند. راهنمای پیش رو در خصوص مقالههای original تهیهشده است. ب) ارائه مقاله
در این قسمت شما باید با ارائه یکسری اطلاعات ضروری و بیان لزوم انجام مطالعه، شنوندگان را به اهمیت مطالعه (و علت انتخاب مقاله توسط شما!) توجیه کنید. اهداف این قسمت عبارتاند از: 1) توضیح مستدل موضوع موردمطالعه و اهمیت بالینی آن، 2) مشخص نمودن تحقیقات بالینی و تئوری که منجر به تحقیق فعلی شده است. در این زمینه ممکن است لازم باشد شما رفرنسهای بخش Background مقاله و سایر مطالعات انجامشده قبلی توسط نویسندگان مقاله را مطالعه کنید. مقایسه مراقبتهای استاندارد فعلی با آنچه در این تحقیق بررسی گردیده است میتواند مفید باشد.
نتیجهگیریهای نویسندگان و دیدگاه آنها را در مورد نتایج مطالعه ازجمله نتایج غیرمترقبه و یا متناقض بیان کنید. در این قسمت لازم است در مورد اینکه آیا نتیجهگیریهای انجامشده با دادههای بهدستآمده در مطالعه همخوانی دارند قضاوت کنید. ج) نقد مقاله این بخش از ارائه شماست که بیشترین تأثیر را در ارزشیابی ارائه شما دارد. در صورت علاقهمندی میتوانید از سری مقالاتی که در نشریه JAMA تحت عنوان "User's guide to the medical literature" منتشرشده است و از لینک زیر بهرایگان قابلدسترسی است استفاده کنید. http://jamaevidence.mhmedical.com/book.aspx?bookID=847 هرچند بیان کامل نحوه نقد مقاله خارج از چارچوب این نوشتار است اما برخی از نکات مهمی که باید در این زمینه درنظر داشته باشید به شرح زیر است:
با استفاده از مفهوم تعداد موردنیاز برای درمان "number needed to treat (NNT)" میتوانید میزان تأثیر واقعی یک مداخله بالینی را بر عملکرد بالینی بسنجید. علاوه بر این با دخیل کردن میزان عوارض مهم آن مداخله و نیز هزینههای مالی در NNT ارزیابی دقیقتری از تأثیر واقعی آن مداخله در عمل به دست آورید.
د) نتیجهگیری، بهکارگیری و راهنماییهای آینده: پیام نهایی نویسندگان "take-home message" را همراه با تفسیر خودتان از مطالعه را بیان کنید. ديدگاه خود را بيان كنيد و در مورد اينكه چرا اين مطالعه به نظر شما مهم و يا جالب بود توضيح دهيد. سپس از فرصت استفاده كرده و به جنبههای جدیدی که این تحقیق میتواند ایجاد کند بپردازید. آيا به نظر شما نتايج اين مطالعه میتواند منجر به تغيير در عملكرد باليني و يا انجام تحقيقات بيشتر در اين زمينه شود؟ اگر بله چگونه؟ در مورد مطالعات درماني، آيا جهتگیریهای آينده ممكن است منجر به استفاده از اين دارو و يا روش درماني بهعنوان خط اول درمان شود و يا از آنها در كنار ساير رژیمهای درماني استفاده شود؟ و يا منجر به تحقيقات جهت توليد داروهاي مشابه شود؟ جستجو در Pubmed و ساير منابع اطلاعاتي در خصوص بررسیهای باليني مشابه و يا مشورت با افراد صاحبنظر میتواند پاسخ برخي از اين سؤالها را در اختيار شما بگذارد. ﻫ) توصیهها:
الف) زمینههایانجام مطالعه (3 دقيقه) ب) بيان يك مورد باليني فرضي و يا واقعي (يك اسلايد و بهطور مختصر) (2 دقيقه) پ) ارائه متدولوژی مطالعه و نتایج (10 دقيقه) ت) نقدمقاله (10 دقيقه) ث) نتیجهگیری،بهکارگیریوراهنماییهای آینده (5 دقيقه)
|
||||||||
شرح وظایف فراگیران در مرکز مهارتهای بالینی*: - |
||||||||
جدول زمانبندی ارائه دوره |
||||||||
ساعت 14-13 |
ساعت 13-12 |
ساعت 12-11 |
ساعت 11-10 |
ساعت 10-9 |
ساعت 9-8 |
ساعت 8-7 |
روز |
ردیف |
راند بالینی اتندینگ |
راند بالینی اتندینگ |
راند بالینی اتندینگ |
راند بالینی اتندینگ |
راند بالینی اتندینگ |
گزارش صبحگاهی |
گزارش صبحگاهی |
شنبه |
1 |
راند بالینی اتندینگ |
راند بالینی اتندینگ |
راند بالینی اتندینگ |
راند بالینی اتندینگ |
راند بالینی اتندینگ |
کلاس درس دستیاری (book review) |
کلاس درس دستیاری (book review) |
یکشنبه |
2 |
راند بالینی اتندینگ |
راند بالینی اتندینگ |
راند بالینی اتندینگ |
راند بالینی اتندینگ |
راند بالینی اتندینگ |
گزارش صبحگاهی |
گزارش صبحگاهی |
دوشنبه |
3 |
راند بالینی اتندینگ |
راند بالینی اتندینگ |
راند بالینی اتندینگ (گراند راند) |
راند بالینی اتندینگ |
راند بالینی اتندینگ |
کنفرانس مشترک رادیولوژی- جلسه ی معرفی کیس |
کنفرانس مشترک رادیولوژی- جلسه ی معرفی کیس |
سه شنبه |
4 |
راند بالینی اتندینگ |
راند بالینی اتندینگ |
راند بالینی اتندینگ |
راند بالینی اتندینگ |
راند بالینی اتندینگ |
گزارش صبحگاهی |
گزارش صبحکاهی |
چهارشنبه |
5 |
راند بالینی اتندینگ |
راند بالینی اتندینگ |
راند بالینی اتندینگ |
راند بالینی اتندینگ |
راند بالینی اتندینگ |
ژورنال کلاب |
ژورنال کلاب |
پنج شنبه |
6 |
|
|
|
|
|
|
|
جمعه |
7 |
* این قسمت توسط گروههای آموزشی که ارائه میشود تکمیل میگردد.