رفتن به محتوای اصلی
x

آبله میمونی

آبله میمونی یک بیماری جدی است که باعث تب، سردرد، دردهای عضلانی، کمردرد، تورم غدد لنفاوی، احساس ناراحتی عمومی، خستگی و بثورات شدید می شود. مطالعات آبله میمون در آفریقای مرکزی - جایی که مردم در مناطق دورافتاده زندگی می کنند و از نظر پزشکی ضعیف هستند - نشان داد که این بیماری در 1 تا 10٪ از افراد آلوده کشنده است. در مقابل، اکثر افرادی که واکسن آبله یا آبله میمونی را دریافت می کنند، فقط واکنش های جزئی مانند تب خفیف، خستگی، تورم غدد و قرمزی و خارش در محل تزریق واکسن دارند. با این حال، این واکسن ها خطرات جدی تری نیز دارند. بر اساس تجربیات گذشته، تخمین زده می‌شود که از هر یک میلیون نفری که واکسینه می‌شوند، بین 1 تا 2 نفر در نتیجه عوارض تهدید کننده زندگی ناشی از واکسن جان خود را از دست خواهند داد.

واکسن های آبله میمونی

اگر واکسن های ضد آبله میمونی به درستی تجویز شوند، باعث محافظت افراد در برابر بیماری آبله میمونی می گردد و عوارض کمتری را ایجاد می کند. ACAM200 و JYNNEOSTM ( به ترتیب با  به اسامی  Imvamune یا Imvanex شناخته می شوند)  دو واکسن دارای مجوز استفاده در ایالات متحده برای جلوگیری از آبله هستند. JYNNEOS همچنین دارای مجوز ویژه برای جلوگیری از بیماری آبله میمونی است.

ACAM2000  به عنوان یک واکسن از نوع ویروس زنده است که با خراش دادن سطح پوست به پوست تلقیح می شود. پس از تلقیح موفقیت آمیز، ضایعه ای در محل واکسیناسیون ایجاد می شود. ویروسی که در محل این ضایعه تلقیح شده رشد می کند و می تواند به سایر قسمت های بدن یا حتی به افراد دیگر سرایت کند. افرادی که با ACAM2000 واکسینه می شوند باید اقدامات احتیاطی را برای جلوگیری از انتشار ویروس های فعال شده ناشی از واکسیناسیون را انجام دهند.

JYNNEOSTM  به عنوان یک ویروس زنده که توانایی تکثیر ندارد تجویز می شود. این دارو به صورت دو تزریق زیر جلدی به فاصله چهار هفته انجام می شود. این واکسن هیچ خطری برای سرایت به سایر قسمت های بدن یا افراد دیگر وجود ندارد. افرادی که JYNNEOSTM  دریافت می کنند تا زمانی که هر دو دوز واکسن را دریافت نکرده باشند، واکسینه کامل به حساب نمی آیند.

CDC، در ارتباط با The Advisory Committee on Immunization Practices (ACIP)، توصیه‌هایی درباره افرادی که باید واکسیناسیون آبله را در شرایط غیر اضطراری دریافت کنند، ارائه می‌کند. در این زمان، واکسیناسیون با ACAM2000 برای پرسنل آزمایشگاه هایی که با ارتوپاکس ویروس های خاص کار می کنند و همچنین برای پرسنل نظامی توصیه می شود. ACIP در حال حاضر در حال ارزیابی JYNNEOSTM برای محافظت از افرادی که در معرض خطر مواجهه شغلی با ارتوپاکس ویروس ها هستند، می باشد.

اثربخشی واکسن

از آنجایی که ویروس آبله میمونی ارتباط نزدیکی با ویروس ایجاد کننده آبله دارد، واکسن آبله می تواند افراد را از ابتلا به آبله میمونی محافظت کند. داده های گذشته از آفریقا نشان می دهد که واکسن آبله حداقل 85 درصد در پیشگیری از آبله میمونی موثر است. اثربخشی JYNNEOSTM در برابر آبله میمون از یک مطالعه بالینی بر روی ایمنی زایی JYNNEOS و داده های اثربخشی از مطالعات حیوانی به دست آمد. واکسن های آبله و آبله میمونی زمانی که قبل از قرار گرفتن در معرض آبله میمونی تزریق شوند در محافظت از افراد در برابر آبله میمونی موثر هستند. کارشناسان همچنین معتقدند که واکسیناسیون پس از قرار گرفتن در معرض آبله میمونی ممکن است به پیشگیری از بیماری یا کاهش شدت آن کمک کند.

دریافت واکسن پس از قرار گرفتن در معرض ویروس آبله میمون

واکسیناسیون پس از قرار گرفتن در معرض ویروس آبله میمونی امکان پذیر است. با این حال، هر چه یک فرد در معرض تماس زودتر واکسن را دریافت کند، بهتر است. CDC  توصیه می کند که واکسن ظرف 4 روز از تاریخ قرار گرفتن در معرض به منظور جلوگیری از شروع بیماری تزریق شود. اگر بین 4 تا 14 روز پس از تاریخ تماس تزریق شود، واکسیناسیون ممکن است علائم بیماری را کاهش دهد، اما ممکن است از بیماری جلوگیری نکند.

واکسیناسیون مجدد پس از قرار گرفتن در معرض

افرادی که در معرض ویروس آبله میمونی قرار گرفته اند و در طی 3 سال گذشته واکسن آبله را دریافت نکرده اند، باید واکسینه شوند. هرچه زودتر فرد واکسن را دریافت کند، در محافظت در برابر ویروس آبله میمونی موثرتر خواهد بود.

خطرات واکسن در برابر بیماری آبله میمونی

برای اکثر افرادی که در معرض آبله میمونی قرار گرفته اند، خطرات بیماری آبله میمونی بیشتر از خطرات ناشی از واکسن آبله یا آبله میمونی است.