بسمه تعالی
دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني استان اصفهان
طرح دوره درس های حضوری -مجازی
نيمسال اول سال 1403-1402
نام درس: سبک زندگی و رفتارهای پرخطر نیمسال دوم 403-402
دانشکده : پزشکی گروه آموزشی: روانشناسی سلامت
نام وشماره درس : سبک زندگی و رفتار های پرخطر191504 رشته و مقطع تحصیلی: روانشناسی سلامت کارشناسی ارشد
تعداد و نوع واحد: 2 واحد نظری پیشنیاز: اصول و مبانی روانشناسی سلامت، مداخلات روانشناختی در بیماری های جسمی
نام مسئول درس: دکتر امراله ابراهیمی آدرس دفتر: دانشکده پزشکی ساختمان شماره3طبقه دوم
آدرس ایمیل:a_ ebrahimi@med.mui.ac.ir
هدف کلی درس: آشنایی دانشجویان با سبک زندگی سالم ، رفتار های پر خطر و سبک زندگی آسیب زا
اهداف رفتاری:
در پایان این درس انتظار می رود فراگیران قادر باشند:
1-مفهوم سبک زندگی و اهمیت آن در فرایند پیشگیری، درمان و بازتوانی در بیماری های جسمی و روانشناختی را توضیح دهند.
2- مدل های نظری رفتار سالم و پرخطر را بیان کنند.
3-مدل باور سلامت و سایر مدل های در تغییر رفتار سلامتی را توضیح دهند
4.گاید لاین اصلاح سبک زندگی برای اختلالات خوردن را توضیح دهند
5- ارزیابی بالینی سبک زندگی و عوامل رفتاری در خلال درمان کاهش وزن را توضیح دهند
6—روش های اصلاح رفتار و درمان شناختی رفتاری در سبک زندگی را تشریح کنند
7- تعیین کننده های اجتماعی سلامت را توضیح دهند
8- اصلاح سبک زندگی و مدیریت، و درمان عادات مصرف دخانیات و الکل را بیان کنند
9- تغییرنگرش در عادات سلامت و تاثیر نوع پیام های سلامت-محور برای تغییر عادات سلامت را تشریح کنند
10- مولفه ها و راهکارهای بهداشت خواب را بیان کنند
11- مداخلات بین فرهنگی در پزشکی سبک زندگی را توضیح دهند.
12. مولفه ها و راهکارهای پزشکی سبک زندگی در درمان افسردگی را بیان کنند
13.راهکارهای ارتقاء رفتارهای سبک زندگی در مدیریت درد مزمن را توضیح دهند
14.راهکار های اصلاح سبک زندگی برای پیشگیری از اختلالات شناختی مرتبط با سن را بیان کنند
15.سبک زندگی جهت درمان اختلال کبد چرب غیر الکلی را توضیح دهند.
منابع اصلی درس:
1. Lifestyle Medicine: A Manual for Clinical Practice. Jeffrey I. Mechanick • Robert F. Kushner, Springer Cham Heidelberg New York Dordrecht London
© Springer International Publishing Switzerland 2016
2.HEALTH PSYCHOLOGY, SHELLEY E. TAYLOR: N I N T H E D I T I O N
3.سبک زندگی سالم، دکتر محمد کیاسالار و همکاران. زیر نظر معاونت بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
4.فایل های ارسالی در سامانه نوید
روش تدریس( در جلسات آفلاین و جلسات آنلاین به تفکیک):
1.حضوری
2.انلاین: در شرایط ضروری بصورت سخنرانی همراه با ارائه اسلاید و بحث متقابل
وظایف فراگیران :
حضوری وآنلاین:
- حضور فعال در کلاس(عدم غیبت و مشارکت در بحث )
- آمادگی قبلی برای جلسه مطابق با طرح درس
- مطالعه مطالب جلسه قبل
- طرح سوال از استاد و مشارکت در بحث، پاسخ به سوالات استاد
- جستجوی مطالب روانشناختی در سایر منابع منجمله سایت های روان شناختی و طرح در کلاس
- رعایت اخلاق و احترام به سایر دانشجویان و استاد
- مطالعه دقیق فصول تعیین شده برای امتحان پایان میان ترم و پایان ترم
قوانین و مقررات ( در جلسات حضوری و آنلاین):
1-غیبت بیش از حد مجاز در کلاس های حضوری و آنلاین موجب محرومیت از امتحان است.
2-عدم حضور در هنگام فعال شدن میکروفن دانشجو به منزله غیبت است.
3-پاسخ به سوالات بصورت شفاهی یا پیام امتیاز محسوب شده در نمره موثر است
4-در هنگام تدریس استاد و طرح سوال دانشجو باید آماده پاسگویی باشد.
5-مطالعه فایل های ارسالی چک می شود و عدم فعالیت در طول ترم در نمره تاثیر منفی دارد.
نحوه ارزشیابی دانشجو و باروم مربوط به هر ارزشیابی:
ردیف |
فعالیت |
نمره از 20 |
1 |
انجام تکالیف در سامانه نوید در زمان مقرر |
1 |
2 |
آزمون های کلاس در سامانه نوید |
1 |
3 |
حضور در کلاس های حضوری و آنلاین |
1 |
4 |
امتحان میان ترم |
5 |
5 |
امتحان پایان ترم |
12 |
در صورت انتخاب جلسه به صورت آفلاین بارگزاری محتوای چند رسانه ایی جهت جلسه به عنوان استاندارد پایه محسوب میگردد و استاد درس می تواند علاوه بر آن از ماژول های جلسات آفلاین نیزاستفاده نماید بنابراین می توانید نسبت به علامت گذاری بخش ماژول جلسات آفلاین در ستون مربوطه اقدام نمایید
- در صورت انتخاب جلسه به صورت آنلاین ضروری است ساعت پیشنهادی جلسه در بازه 8 الی 20 با فواصل 2 ساعت انتخاب شوند به عنوان مثال ساعت 16-14
جدول زمان بندی ارائه برنامه درس |
|||||
رديف |
تاريخ |
عنوان جلسه |
نوع جلسه |
ماژول جلسات آفلاین |
ساعت برگزاری جلسه |
1 |
3-7-402 |
مفهوم و مولفه های سبک زندگی |
حضوری آنلاین آفلاین |
تکلیف آزمون گفتگو |
10-8 |
2 |
10-7-402 |
اجتماعی شدن کودکان و سبک زندگی |
حضوری آنلاین آفلاین |
تکلیف آزمون گفتگو |
10-8 |
3 |
17-7-402 |
تغییرنگرش و عادات سلامت |
حضوری آنلاین آفلاین |
تکلیف آزمون گفتگو |
10-8 |
4 |
24-7-402 |
عوامل روانشناختی در تولید پیام های سلامتی اصلاح سبک زندگی |
حضوری آنلاین آفلاین |
تکلیف آزمون گفتگو |
10-8 |
5 |
1-8-402 |
لزوم توجه به سبک زندگی دوره های رشد(کودکی، نوجوانی.....سالمندی) و جمعیت های آسیب پذیر |
حضوری آنلاین آفلاین |
تکلیف آزمون گفتگو |
10-8 |
6 |
8-8-402 |
مدل های باور سلامت و تغییر رفتار |
حضوری آنلاین آفلاین |
تکلیف آزمون گفتگو |
10-8 |
7 |
15-8-402 |
ارزیابی بالینی سبک زندگی و عوامل رفتاری |
حضوری آنلاین آفلاین |
تکلیف آزمون گفتگو |
10-8 |
8 |
22-8-402 |
اصلاح سبک زندگی و مدیریت خواب |
حضوری آنلاین آفلاین |
تکلیف آزمون گفتگو |
10-8 |
9 |
29-8-402 |
گاید لاین برای خوردن سالم |
حضوری آنلاین آفلاین |
تکلیف آزمون گفتگو |
10-8 |
10 |
6-9-402 |
سبک زندگی و درمان وابستگی به مواد و تنباکو |
حضوری آنلاین آفلاین |
تکلیف آزمون گفتگو |
10-8 |
11 |
13-9-402 |
سبک زندگی و درمان وابستگی به الکل |
حضوری آنلاین آفلاین |
تکلیف آزمون گفتگو |
10-8 |
12 |
20-9-402 |
ملاحظات بین فرهنگی در پزشکی سبک زندگی |
حضوری آنلاین آفلاین |
تکلیف آزمون گفتگو |
10-8 |
13 |
27-9-400 |
پزشکی سبک زندگی در پیشگیری افسردگی |
حضوری آنلاین آفلاین |
تکلیف آزمون گفتگو |
10-8 |
14 |
4-10-402 |
سبک زندگی و مدیریت درد مزمن
|
حضوری آنلاین آفلاین |
تکلیف آزمون گفتگو |
10-8 |
15 |
11-10-402 |
پیشگیری از اختلالات مغزی مرتبط با سن |
حضوری آنلاین آفلاین |
تکلیف آزمون گفتگو |
10-8 |
16 |
18-10-402 |
سبک زندگی و کبد چرب غیر الکلی |
حضوری آنلاین آفلاین |
تکلیف آزمون گفتگو |
10-8 |
تاريخ امتحان پايان ترم: بر اساس تقویم آموزش |
ساير تذکرهای مهم برای دانشجويان: |