طرح دوره بالینی یا course plan
سال تحصیلی:1402-1403 |
ماه:مهر ماه 1402لغایت شهریور ماه 1403 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
گروه آموزشی: ارتوپدی |
دوره:دستیار تخصصی ارتوپدی |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نام درس:دستیاری ارتوپدی |
شماره درس : |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نام مسوول دوره:دکترمحمدعلی تحریریان |
مکان برگزاری دوره:مراکز آموزشی درمانی الزهرا(س) و آیت اله کاشانی |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شروع و پایان دوره: |
طول دوره: چهار سال |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آدرس دفتر گروه:مرکز آموزشی درمانی الزهرا(س) ورودی سه زیرزمین دفتر گروه ارتوپدی |
تلفن دفتر گروه:36202085 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ساعت و روزهای تماس با مسوول دوره: |
Email:orthopaedic@med.mui.ac.ir |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
هدف کلی دوره: هدف کلی برنامه آموزش دستیاری ارتوپدی تربیت پزشک متخصص کارآمد متناسب با مشکلات رایج ارتوپدی در مملکت میباشد تا با استفاده از امکانات تشخیصی درمانی موجود راهگشای بیماران مربوطه باشد. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اهداف اختصاصی دوره: اهداف برنامه آموزش دستياري گروه ارتوپدی: ۱- اصول برخورد صحیح بالینی و تصویر برداری و پاراکلینیک در موارد ترومای ارتوپدی آموزش داده شود. ۲- نحوه صحیح درمان های غیر جراحی و جراحی در موارد ترومای اندام ها و ستون فقرات آموزش داده شود. ۳- نحوه صحیح برخورد بالینی و پاراکلینیک و تصویر برداری در بیماریهای غیر تروماتیک سیستم اسکلتی عضلانی آموزش داده شود. ۴- نحوه صحیح درمان غیر جراحی وجراحی در بیماریهای رایج غیر تروماتیک سیستم اسکلتی عضلانی آموزش داده شود. ۵- تحقیقات بالینی پایه و کاربردی در زمینه ارتوپدی انجام گیرد.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
جدول کلاس تئوری
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
جدول مهارت های عملی ضروری |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ردیف |
مهارت |
تعداد مشاهده |
تعداد اجرای زیر نظر |
تعداد اجرای مستقل |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
منابع اصلی درس (عنوان کتاب، نام نويسنده، سال و محل انتشار، نام ناشر، شماره فصول يا صفحات مورد نظر در اين درس- در صورتی که مطالعه همه کتاب يا همه مجلدات آن به عنوان منبع ضروری نباشد) منابع آزمون های ارتقاء و گواهینامه تخصصی دستیاران ارتوپدی- سال تحصیلی 1399-1400 منابع فرعی درس (کتاب، مجله، سامانه و...): مجله JBJS (American و British) مجله JPO |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نحوه ارزشيابی فراگیر و بارم مربوط به هر ارزشيابی ۱-ارزيابي دوره ای دستیاران: در انتهای هر۳ ماه دوره چرخشی دستياري، نحوه عملکرد دستیار در طی۳ ماه گذشته توسط استاد مسئول بخش بر اساس فرم مشخص(پيوست شماره 6) در حیطههای قضاوت باليني (شاملطرح تشخیصهای افتراقي مناسب، انتخاب مناسبترین روشهای تشخيصي و یا درمانی) و خصوصيات فردي و حرفهای و طرز سلوك (شامل وقتشناسی، ثبت دقيق گزارشها در پرونده بيمار، تسريع در انجام وظايف، مشاركت فعال در مباحث علمي و مشاركت فعال در امر آموزش) ارزیابی میگردد. ۲-ارزشیابی دستیاران در پایبندی به اصول حرفهای: با توجه به مصوبه هيأت رئيسه دانشگاه، ارزیابی دستیاران در حیطه پای بندی به اصول حرفهای توسط "پرسشنامه ارزشیابی رفتار حرفهای دستیاران" (پيوست شماره 7)که تمامی حیطههای پای بندی دستیاران به رفتار حرفهای را میسنجد صورت میگیرد. این پرسشنامه توسط عضو هیأتعلمی که دستیار زیر نظر وی آموزش میبیند بهصورت ۳ ماه یکبار تکمیل میشود. هر نوبت ارزیابی بر مبنای 30 نمره محاسبه میگردد. این برگهها در پرونده آموزشی دستیار در گروه بهصورت محرمانه جهت بهرهبرداری در "کمیتههای ارزیابی دورهای" نگهداری میشود. ارزیابی دورهای دستیاران حداقل 2 نوبت در هرسال تحصیلی (در ماههای شهریور و اسفند) در كميته هاي مذكور صورت میگیرد. کلیه سوابق مربوط به پای بندی دستیاران به اصول حرفهای - شامل پرسشنامههای ارزشیابی رفتار حرفهای دستیاران و کلیه گزارشهای مربوطه و احکام صادره در کمیتههای رسیدگی به نحوه پای بندی به اصول حرفهای دستیاران در سطح گروه و مرکز آموزشی درمانی مربوطه و نیز فرم جمعبندی ارزشیابی رفتارحرفهای قبلی دستیار - در این جلسات مطرح و با توجه به ارزیابی نوبت قبل و عملکرد دستیار در طول مدت دوره اخیر در خصوص وی اظهارنظر میشود و نمره دهی در قالب "فرم جمعبندی ارزشیابی رفتار حرفهای دستیاران" صورت می گیرد. پس از هر نوبت ارزیابی بهمنظور بهرهبرداری تکوینی از ارزیابیهای دورهای، نظرات کمیتههای ارزیابی توسط همان کمیتهها و یا در جلسههای جداگانهای با حضور مدیر گروه و يا مدیر برنامه دستیاری بهصورت حضوری و محرمانه به دستیاران منعکس میگردد و پس از تعیین اهداف آینده برای ارتقای پای بندی به اصول حرفهای برای دستیار فرم جمعبندی ارزشیابی رفتار حرفهای دستیاران به امضای دستیار رسانده شده و در پرونده آموزشی وی در گروه بهصورت محرمانه بایگانی میگردد و نسخهای از آن جهت بهرهبرداری در اختیار دستیار قرار میگیرد. در اواخر سال تحصیلی (اردیبهشتماه) و قبل از اعلام نمره ارزیابی درون بخشی، کمیته ارزیابی دورهای دستیاران در گروه آموزشی مربوطه کار جمعبندی ارزیابیهای دورهای رفتار حرفهای دستیاران را با در نظر گرفتن محتوای گزارشهای موردی در طول سال تحصیلی بر عهده میگیرد. نمرات کلیه دستیاران گروه در حیطه پای بندی به اصول حرفه ای برای محاسبه در نمره ارزشیابی درون بخشی سالیانه دستیاران در اختیار مدیر برنامه دستیاری گروه قرار می گیرد. نکته مهم: بر اساس ساختار این ارزشیابی و موارد در نظر گرفته شده در آن، قسمتي از نمره آن با توجه به حضور منظم دستيار در برنامههای آموزشي گروه از قبيل گزارش صبحگاهي، راند عصر، راند تحویل بیماران و گزارشهاي دستيار ارشد گروه و دستياران ارشد كشيك داده می شود. 3- امتحان OSCE: برای هر سال یک نوبت امتحان OSCEدر نظر گرفته شده است. این امتحان در اواخر اسفند هر سال برگزار میشود. در این آزمون مهارت و توانایی عملی دستیاران در شرح حال گیری، معاینه، تفسیر آزمایشات و گرافیها، تصمیم گیری بالینی، انجام پروسیجرها و مشورت دهی به بیماران به طور کتبی توسط اساتید مورد ارزیابی قرار میگیرد. 4-آزمونهای کتبی دوره ای: در هر سال تحصیلی طبق برنامه مشخص شده سالیانه (پیوست شماره 15) از دستیاران در دو مرحله آخر دی و آخر اردیبهشت ماه آزمون کتبی دوره ای به عمل میآید. مباحث این آزمونها بر اساس سال دستیاری متفاوت بوده و سؤالها بهصورت۴ گزینه ای میشوند. معدل نمرات این آزمونها به عنوان 60 نمره از نمره آزمون کتبی سالیانه محسوب میگردد (رجوع به بخش مقررات كلي امتحانات ارتقاي دستياري). 5- ارزیابی سالیانه عملکرد دستیاران: عملكرد دستياران توسط كميته اي شامل مدير گروه، مدير برنامه دستياري و اعضای منتخب هيأت علمي در ارديبهشت ماه هر سال تحصيلي مورد ارزیابی قرار میگيرند. جنبههایی كه در خلال اين ارزیابیها مد نظر قرار میگیرند عبارتند از:
بر اساس نحوه عملكرد دستيار در صورتي كه سير رو به پيشرفت داشته باشند مورد تقدير و در صورتي كه افت عملكرد داشته باشند (حتي در صورتی که نمرات کتبی بالاتر از حد نصاب آورده باشند) به نحو مقتضي مورد تذكر قرار میگیرند. يك برگ از صورتجلسه ارزيابي انجامشده در پرونده دستيار در گروه قرار گرفته و نسخه اي از آن در اختيار دستيار قرار میگیرد. 6-آزمون ارتقا سالیانه: معمولاً در تیرماه هرسال بهصورت 150 سؤال چندگزینهای برگزار میشود. مقررات كلي امتحانات ارتقاي دستياري بر اساس مصوبه هفتاد و دومین نشست شوراي آموزش پزشكي و تخصصي مجموع نمرههای ارتقای هر سال برابر 300 است. 50% كل نمره (150 نمره) اختصاص به ارزيابي درونبخشي با توجه به ضوابط مربوطه و 50% (150 نمره) اختصاص به آزمون كتبي دارد. ارزيابي درون بخشي: 150 نمره ارزيابي درون بخشي داراي اجزاي زير است: الف- رفتار حرفهای: 30 نمره تبصره: كسب حداقل 70% نمره از بخش رفتار حرفهای (بر اساس آیین نامه مصوب شده توسط هیات رئیسه محترم دانشگاه) براي قبولي دستيار در ارزيابي درون بخشي ضروري است. رفتار حرفهای در حیطههای: وظیفهشناسی و مسئولیتپذیری، شرافت و درستكاری، نوعدوستی، احترام به ديگران، عدالت، تعالي شغلي و ساير موازين و شئون معتبر اخلاقي و حرفهای مستمر. ب- روش OSCE و حداقل يك روش نوين ارزشيابي (Mini CEX، Dops و ...) و سایر موارد ذکرشده در بخش ارزشيابي دستیاران: 40نمره ج- ارزيابي انتهای دوره چرخشی سه ماهه : اصول تشخیص (20 نمره)، اصول درمان (20نمره)، اصول پیگیری (20 نمره)، اصول آموزشی پژوهشی (20نمره) جمعاً 80 نمره
آزمون كتبي
150 نمره آزمون كتبي شامل اجزاي زير میباشد: الف- آزمون كتبي دورهاي در طول سال: 60 نمره (تمامی دستیاران به جز دستیاران سال آخر) ب- آزمون كتبي ساليانه (در تاريخي كه همه ساله از طرف دبيرخانه اعلام خواهد شد) : 90 نمره (تمامی دستیاران به جز دستیاران سال آخر) و 150 نمره (دستیاران سال آخر) توضیحات: در حال حاضر نحوه محاسبه حداقل نمره كتبي، كف نمره كتبي مجاز، حداقل نمره ارزيابي درون بخشي، حداقل نمره كل و حداقل نمره كل مجاز به شرح زير است: - جدول نمرات ارتقاء براي دوره هاي چهار ساله
* : كف نمره آزمون كتبي دورهاي **: كف نمره آزمون كتبي ساليانه (تيرماه) *** به منظور وحدت رويه در دانشگاهها ميانگين نمره 20% شركت كنندگان برتر هر رشته در هر دانشگاه كه بالاترين نمرات را در هر گروه كسب كردهاند ، ملاك مقايسه تعيين ميگردد. تذکرات مهم:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
قوانین و مقررات آموزشی دوره:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
سياست مسوول دوره در مورد برخورد با غيبت و تاخير دستیار یا هرگونه نقض قوانین: دستور العمل و ابزارهاي ارزشيابي پاي بندي به اصول حرفه اي دستیاران |
وظایف کلی دستیاران
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شرح وظایف فراگیران در بخش ویزیت بیماران بستري شده در بخش تثبیت بیماران بستري شده در بخش انجام پروسیجرهاي تشخیصی درمانی بر بالین بیمار آماده سازي بیماران براي اعمال جراحی مراقبت از بیماران آموزش رده هاي پایین تر اقدامات دیگر طبق برنامه هاي تنظیمی بخش
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شرح وظایف فراگیران در اورژانس ویزیت بیماران بستري شده در اورژانس تثبیت بیماران بستري شده در اورژانس انجام پروسیجرهاي تشخیصی درمانی بر بالین بیمار آماده سازي بیماران براي اعمال جراحی مراقبت از بیماران آموزش رده هاي پایین تر اقدامات دیگر طبق برنامه هاي تنظیمی اورژانس |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شرح وظایف فراگیران در درمانگاه اخذ شرح حال، معاینه و order نویسی زیر نظر اتند مربوطه پیگیری ازمایشات و رادیوگرافی و CT بیماران |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شرح وظایف دستیاران در کشیک عصر و شب
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شرح وظایف فراگیران در اتاق عمل شرکت در عمل هاي جراحی بصورت مشاهده ، کمک یا انجام مستقل طبق برنامه تنظیمی بخش، شرح حال كامل از بيمار به استاد و آماده سازي بيمار براي عمل جراحي چك كردن وسايل وتجهيزات لازم براي عمل مورد نظر |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
وظایف دستياران در برنامه های آموزشی صبح:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شرح وظایف فراگیران در کنفرانس ها روزهای پنجشنبه کنفرانس مشترک گروه با حضور همه اساتید و دستیاران برگزار میگردد. لیست عناوین کنفرانس از ابتدای هر سال تحصیلی مشخص میباشد. برای هر جلسه یکی از اساتید نقش مدیر جلسه را بر عهده داشته و طبق برنامه از پیش تعیین شده یکی از دستیاران سال سوم یا چهارم مطلب را ارائه میدهد . جلسه بصورت گفتمان جمعی تحت نظارت مدیر جلسه برگزار میشود تا ریزش افکار در خصوص مورد سخنرانی به انجام برسد |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شرح وظایف فراگیران در ژورنال کلاب اين جلسه بصورت مجازی تشكيل میشود. يك نوبت ارائه مقاله به عهده اعضاي محترم هيئت علمي و سه نوبت در ماه به عهده دستياران است. در هر نوبت یک مقاله به وسیله دستياران یا اساتيد ارائه و مورد بحث قرار مي گيرند. نحوه ارائه مقاله دستياران، توسط اساتید ارزشیابی شده و به آن نمره تعلق میگیرد. دستياران موظفاند طبق برنامه تنظيم شده هر هفته دو مقاله original و یا مقاله Review جديد ارائه نمايند. مقاله ها بايد صرفاً از مقاله هاي 3 سال آخر مجلات رفرانس بورد انتخاب شوند. لازم است دستياران مقاله خود را با توجه به دستورالعمل ارائه مقاله ارائه نمايند |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
جدول زمان بندی ارائه دوره: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|